svaté posluchačům svým z slova Božího o Kristu Ježíši káží a oni jim z téhož slova Božího zpíváním odpovídají. A jest tu jakás podivná, milá a líbá harmonia, když o čem se v církvi káže, o tom se také rozumným jazykem zpívá, a o čem se zpívá, o tom se káže. A tak jedno s druhým pěkně štymuje a srovnává. Tu také větší vzdělání, Ducha probuzeni i obnoveni se nachází. 1. Korint. 14. Naproti tomu pak, kde se jiné káže a jiné zpívá, jakžto bývá, vidí se, jako by jeden sem, druhý tam jíti chtěl.
Za tou tedy příčinou mnozí pobožní pobožné písně a zpěvy na epištoly a evanjeliá nedělní a sváteční skládali, aby se k harfám a kázaním slova Božího štymováli a trefovali. A co může duši pobožné milejšího a sladšího býti, jako o skutcich, řečech a milostech hojných Pána Jezu Krista netoliko slyšeti, mluviti, ale i mile a radostně zpívati? Nebo se tu bez figúr a stínu vypravuje zjevně utěšená milost Boha Otce, rozkošná láska Jezu Kristova i milostná dobrota Ducha svatého a jiné věci spasitedlné, kteréž předešle ani v Zákoně, ani v Žalmích, ani v Prorocích nebyly tak vyjevené a vysvětlené, jako když jsou již skrze Krista Ježíše v skutku naplněné. Pročež toho blahoslaveného času svatí za Starého zákona dočekati žádali. (Lukáš 10. Římanům 13. 1. Petr 1.) A tak máme a můžeme i my skrze milost Boží o skutcích Pána Ježíše, poněvadž je již vykonati ráčil, nad ony jasnějí mluviti i zpívati a Boha Otce nebeského z nich velebiti a chváliti. (Říma. 15.)
Takové zpěvy milostné na epištoly a evanjeliá s duchovním vysvětlením a prosbami spasitedlnými, dobré a hodné paměti kněz Valentín Šubar Landškrounský, krajan můj, jehožto vroucnost a horlivost v kázaní mnohým posavad jest známá a kterýž také na onen čas léta Páně 1575. z Hořovic ku pomoci spisování konfesí a řádův církevních povolán byl, složil, i summy na ně zdělal, aby tudy poslouženo bylo k duchovnímu vzdělání,