[71v]číslo strany rukopisutoliko tvrdoustými, ale i drážditeli božími nazváni sú hlaholem hrozného hromu ohromitedlným. Toho pak ohromného trestání aby ušel, slušíť, což činíš, činiti opatrně, prohlédajíc k konci. Radě se před časem mnohem pilnějí než s námi o řemeslo, aby neželel s bychem po oučinku, ostejcháš li se pak o těžkou nesnáz manželského stavu povahy s lidmi raditi, ale raď se z svého řemesla tkadlcovského stavem. A tenť, jak jest nesnadný stav manželský proti tvému prvnímu, nezamlčí. A když uzříš, že ten stav hmotný lép než ty rozumí, těť ku pokání zahanbí. [72r]číslo strany rukopisuViz tedy očima rozumu a pozoruoj ušima poslušenství, žeť ten tkadlcovský stav mkytáním před tebou takto radí, jako by řekl:
Stav[br]Stav] taw manželský stav slóve od stálosti ustavené, nebť jest Pánem Bohem ustaven a posvěcen, aby stál a trval až do skonání světa bez viklání jako stav tkadlcovský tuhý, na němž mnohá rozličná plátna otkou i shodí, a stav vždy předse stojí a jiné se na něm tká. Tak v jeden tejž ustavený stav manželský mnozí manželé od ustavení světa sou setkáni a již shozeni aneb zemřeli sou. A jiní po nich vždy [72v]číslo strany rukopisuse v tejž stav ožení a vdávají. A praví Pán, že vdávati se budou najvíc před skonáním světa; s nimiž i ten stav skoná se. Nemnětež tedy, by protože stav slóve, věčně, jednostajně mladí v tom stavu byli, než to mněte, že sluší v tom stavu ne leckomus a lecjaks plésti se a místi neřádně, neb ne zachumlanými potáči, ne změtenými přadeny, ani oblými klubky plátno tkají, než prsty obrovnané niti na vřeteno obtočené, na motovidlo přemotané, obařené, na klubka převité a z těch na cívky outek přesoukanou osnovú tkadlci tkají. Tak k stavu manželskému hodni nebývají než [73r]číslo strany rukopisuti, kteříž z dětinstva svého v rukou rodičuov ztenčeni a srovnáni, sou na ohebné pokory poslušné vřeteno zohýbáni, jakož říkají praj: tak to poslušné dítě, že by je okolo prstu obinul neb otočil. Potom starší na motovidlo práce lecjakés, leda bylo oblomené, strachem a bázní obařeni, kázni trestavé metelmi vybúcháni z špíny soběvolnosti. To z dětinského věku, v mladosti pak rozumnějším věku mušejí v klubko dobrovolné krotkosti, trefného obcování svornosti převíjeni býti obého pohla[73v]číslo strany rukopisuví