Bechyňka, Jan: [Sborník traktátů Jana Bechyňky, rukopis neuberský]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. IV H 45, 1r–225v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

žá[133v]číslo strany rukopisudný nemůž zemských věcí držeti, chce li nebeských dosíci, ale že musí se z zdejších za času zvléci, chce li se v nebeské obléci. Než že se lidé starávají o jmění časných věcí i o jiných odkázaní, komu totiž mají poručiti najlép. K tomuť obému odpovídá ono dvojí písmo řkoucí: Aniž mívajte dvou sukní. A kto pak má dvě sukni, daj jednu nemajícímu. Toť jest, nemívajte panování a bohatství na světě i v nebi. Pak li máte, totiž tušíte se míti to obé, pu[134r]číslo strany rukopisustež světskou[ef]světskou] swieſkou sukni nemajícím nebeské, pohanům, jenž těch věcí ptají. A svatý Pavel v tom nás pomlouvá, že se nechce nám staré sukně svléci, leč na novou míti budem. A brž praj bychom obě spolu měli a jednu na druhú oblekli, želéme se praj svléci a žádáme se nadvléci chtíc, aby bylo to, což je smrtedlného, pohlceno od života. Ješto to býti nemůž proto, že toho nevyměřuje[eg]nevyměřuje] newymierzugem boží spravedlnost, jenž brání novým rouchem vetchého opláceti právě, že [134v]číslo strany rukopisuhorší rozedření bývá. A protož se veď čte v Zachariášovi o Jezusovi, knězi velikém, že jest ho anděl rozkázal najprv z smrdutého roucha svléci a teprv jej v barevné, rozličné obvlékl roucho, a nedal ho na to obléci. An téhož na potvrzení[eh]potvrzení] potwrzienii, chtějíc Pána Krista obléci v zlatohlavový[ei]zlatohlavový] zatohlawowy plášť, zemské království znamenávající, svlékli jej prvé z sukně jeho, znamenávající království boží. A opět zase, chtějíc jej zase v jeho roucho obléci, prvé jej z zlatohlavu vyvlékli. To je, [135r]číslo strany rukopisuže chtě zemské království přijíti z nebeského, jest obnažen, řka v tom rozumu v kantikách: Svlék sem sukni mou. Kterak v ní zas oblečen budu? V nižto s nezsnází oblečen v nebi mluví, pravě se od zdejšího časného království naha, řka: Nah sem byl a neoděli ste mne. A opět praj: Království mé není z tohoto světa, totiž ušité, ale z nebeského. Poněvažd pak jest nepotřebí obého, staráme li se tedy a potřebujem li příliš časného světa, zřejmě oznamujem se [135v]číslo strany rukopisubýti svlečeni z nebeského příkladem Adama s Evou, kteříž jak sou rychle obnaženi z roucha království božího, tudíž sou zobláčeni v sukně kožené, totiž v zemské království[18]písař zde omylem opsal část textu „božího, tudíž sou zobláčeni v sukně“ podruhé, totiž vladařství, do něhož sou sehnaní. Tak za se když zamítáme svět, zřejmo činíme, že se právě netáhnem skrz smrt dovyvléci, až se božím oblečeme královstvím[ej]královstvím] kralowstim příkladem Heliáše, jenž zachvácen do nebe na ohnivém voze, teprv pozchycen, opovrhl plášť Helizeovi věda, že

X
efsvětskou] swieſkou
egnevyměřuje] newymierzugem
ehpotvrzení] potwrzienii
eizlatohlavový] zatohlawowy
ejkrálovstvím] kralowstim
18písař zde omylem opsal část textu „božího, tudíž sou zobláčeni v sukně“ podruhé
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).