Bechyňka, Jan: [Sborník traktátů Jana Bechyňky, rukopis neuberský]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. IV H 45, 1r–225v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[118v]číslo strany rukopisuse není potřebí starati o mzdu, v níž záleží živnost časná, než jen hleděti krajčovstva. A záplata hodná přidána bývá, o níž se starati záleží na toho, číž je sukno. Nazpět se pak starati prvé o živnost nežli o dílo jest nejen nepořádná, ale i zpohanilá věc. Tak starati se o časnú živnost prvé než o království boží a o jeho spravedlnost nepořádná jest a zpohanilá věc, poněvažd naše je se starati o království boží a o [119r]číslo strany rukopisuspravedlnost jeho. A nebeského Otce jest se starati o přídavek předřečený.

Kteréhožto[di]Kteréhožto] terehozto potěšitedlného pozdravení tak krajčovstva příkladem vykládati dodává mi smělosti ne zabylý vtip, ale svaté, naskrz prozřené[dj]prozřené] pozrene Písmo, v němž je stánek Páně, znamenávající království nebeské, z roucha byl zšit. A na Áronovu rouchu řečeném efót všechen okršlek zemský i statečnosti patriarchův i velebnost bo[119v]číslo strany rukopisuží, ozývající se k modlitbám, vypsánu býti Moudrost praví na návěští, jak veliké věci se skrz roucho znamenati mohou, že i nebeské, i zemské království se skrz roucho znamená podlé figury z Kněch královských, v nichžto Samuel prorok skrz pláště na sobě rozedření prorokoval Saulovi, že tak od něho Pán Buoh království israhelské, znamenající nebeské, odedře a dá je Davidovi. Tejž pak Saul téhož Davida honě a zabiti [120r]číslo strany rukopisuchtě, i událo se mu samotnému od[dk]od] do vojska na potřebu uchýliti do nějaké jeskyně, v nížto je se ho David kryl, kterýžto tiše uřezal Saulovi kus pláště na jistší dokázaní, že jest mělo v jeho ruce Saulovo, skrz plášť znamenané, přijíti království israhelské. Téhož na důvod prvé, než jest vsazen na opravdovú stolici, udělali mu jiná knížata z svých z sebe svláčených plášťův sídlo k trůnu nápodobně. Též sou potom opravdovému králi Pánu Kristu [120v]číslo strany rukopisuučedlníci na oslici roucha svého stláním trůn udělili. A že mu tím skutkem království vzdávají, hlásali. A potom opět na dokázaní přijímaní téhož království Pán Kristus je oblečen v zlatohlavový plášť, jehož je byl císař Pilátovi na zvelebení, aby ho jako samého císaře poslouchali, pójčil, jenž je celý plášť, sa celého světa království, znamenával, jež jest tedaž císař držal při narození božím zapisované. Téhož veď pláště o oklam na Pána Krista oblá[121r]číslo strany rukopisučením

X
diKteréhožto] terehozto
djprozřené] pozrene
dkod] do
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).