jako já s ním spolek mám. Jakož psáno: Všichni, kdož z jednoho chleba jíme a z jedné čieše pieme, spolu jedno tělo sme v Kristu, jako sám to tvrdí řka: Co ste mému najmenšímu učinili, mne ste učinili. Itemcizojazyčný text: Kto vás přijímá, mne přijímá. Hle, tehdy vidíš li, hříšné zboží, neb radši nechť řku křtěným jménem: mamono nepravosti, budeš li se mnou v tovaryství přívětivém, co dojdeš k veliké cti. Jakož psáno jest: Čiňte sobě přáteli chudé, jich jest království nebeské, z mamony nepravostí ať vás přijmu, když zhynete, do věčných stánkův. Tak jest Abraham, Isak Jacob etc., David, Zacheus učinili.“
Bohatství: „Já mohu před krále, před pány, před papeže, před kardinály, všudy mě přijmú s přivítaním a nadadí mi odpustků a očistí mě od hříchův. A cestu činím před nimi a oslepuji oči soudcuom, aby nespravedliví jim vyplzli z rukou. Ale ty, Chudobo, sedáš u vrat.“
Chudoba: „Ale do nebe nemuožeš, a jáť mohu vzácně a on mě obohatí. Ale tebe omyjíc, opláknouc do čista pěkně, i odpustí tě do pekla. A což jest platno, že ty za stůl s králem a s kněžími máš přístup? Ale já s oltáře mohu s svým milým Bohem večeřeti, ale ty nemůžeš, neb jest zapřisáhl, že bohatí neokusí večeře jeho, ale chudé, mdlé, kulhavé kázal zváti a přisúditi. A protož lichevníci říkají: My nemuožem přistúpati, máme peníze na úroce a máme vsi, voly, ženy, protož nemuožem přijíti, ješto hřích těžíme s tím božím statečkem. A nadto tě pak do nebe nepočte.“
Bohatství: „Já mohu, když dám peníze, třebas toho dovésti, že mi budou v jizdbě slúžiti, podadí mi kněží, kdy chci, když jen jim zaplatím, bych pak v najvětším hříchu byl a v pejše, třebas i k oltáři přijdu, když jediné peníze mám. Takť jest pak tu nepřístupnost? Ale ty s zlatým i s desíti k královu dvoru a stolu nebudeš připuštěna, lečť pohleděti naň dopustí i budeš i z toho chloubu jmíti.“
Chudoba: „Jako ty hoduješ s svými a já se dívám, tak já s Pánem Bohem hoduji, Chudoba, v kostele a ty se díváš při pozdvíhaní, podívaním se chlubíš. A pakli se dokoupíš, již sobě zatracení koupíš jako Šimon čarodějník. A kněz své spasení jako Jidáš prodá a za zrádci ostane, jako kdyby k svému králi z ouplatku neopověda neznámého