pokoj od nepřátel, rozkoš v nabytí nových věcí, jistota a bezpečenstvie o věčnosti, sladkost a chuť z viděnie Božieho. I kto jest ten takový nesmyslný člověk, kto by velice nežádal tam bydleti v té nebeské radosti, i pro pokoj, i pro rozkoš, i pro věčnost, i pro viděnie Božie. Ještě jinde die svatý Bernart: Takové jest utěšenie a sladkost té nebeské vlasti, když by tam neměl člověk býti než jedinú hodinu, však pro to všecken čas tohoto světa plný rozkoší hodně by měl potupen býti, kteréžto radosti nebeské, jakož koli sladkost zdejší přirovnána jest bolest, všecko utěšenie smutek, všecko hodné hořké, všecko krásné škaredé, i všecko jiné, což by mohlo zde těšiti, tesklivé jest. Nebo dobrota Božie bez přirovnánie všecky jiné dobroty. Ó, dobrý Bože, co jest mně na nebi a co kromě tebe na zemi, chtěl sem nalézti. Poněvadž onyno věci sú žádostivějšie nad zlato i nad drahé kamenie mnohé a sladší nad stred a plást medu. Ó, co o té vlasti a o tom blahoslaveném městě Jeruzalému povieme, jehožto měšťané bez přestánie vesele a sladce zpievají alleluja! Jakož Isaiáš die: Radost a veselé nalezeno bude v něm, diekóv činěnie a hlas chvály a v chrámě jeho všickni dějí slávu, zapomenuvše již ovšem na zámutky a muky, na práce a všelikú biedu, užívají věčného veselé. Ó, kterak vesele a sladce vysokým hlasem ten zpievá, ktož jest zde nízkým hlasem plakal a kvielil. Ještě o tom městě pověděl svatý Bernart: Ó, město nebeského příbytku, bezpečná vlast, jenž v sobě všecko máš,