[62v]číslo strany rukopisusnažně modliti nechtěl, aby uslyšán nebyl?“ Proto já ještě, mistr Beda, nadto viece pravím, jehožto milosti jiní světí prosiec nemohú obdržeti, zač prosie, toť Matka božie zvláštním úfaním, k svému synu přistúpieci, obdrží všeckno, zač prosí. Protož, milá Matko božie, když jsi tak milostiva, my tebe, hřiešní, prosíme, aby skrze to svaté jméno, ješto jsi i slóveš Matka božie, ráčila před svým milým synem za nás, hřiešné, prositi, abychom tento zlý svět přejdúce, syna tvého milého, Jezukrista, tebú narozeného svými hřiešnými očima opatřiti mohli a s ním v království jeho bydliti na věky věkoma. Amen.
Tuto svatý Jan píše o jeho obřezování v osmý den
Potom osmý den po jeho narození, jakožto svatý Lukáš píše, to nebeské dietě podlé zákona ustavenie obřezáno jest. A tu, jakožto praví svaté Čtenie, nazváno jest jemu jméno Ježíš.[57]L 2,21 To přesvaté dietě a jméno jeho dřieve jest anjelem pověděno, než se jest Ježíš počal v své matce, ale u boha Otce schovánoť jest nám, hřiešným, k spasení. Českým i latinským rozumem to jméno Jesus móže řečeno býti jakožto Spasitel. O tom jménu praví svatý Bernart: „Ó, jméno přesvaté, blaze tomu, ktož tě dóstojně jmenuje!“ By byl který [63r]číslo strany rukopisutak drahý kámen, jenž na kohož by byl vzložen, ode všech nemocí byl by uzdraven, tento kámen byl by přesvatý i přeslovutný. A protož tomu kameni jest jméno Jezus, jakožto praví sám Spasitel ve Čtení: „Ve jménu mém budú diábly vymietati, hady bez úrazu budú v holé ruce bráti, pakli se kto co z nich jedovatého napie, nebude jim škoditi.“[58]Mc 16,17–18 Protož toto jméno nikomu lépe nepříslušie nežli samému Spasiteli, jenžto všemohúcí jest, jakožto praví v svém Čtení sám, řka: „Dána mi jest všicka moc na nebi i na zemi.“[59]Mt 28,18 Jakožto praví múdrý Šalomún a řka: „Veliký jsi, hospodine, a divná jest moc tvá.“[60]Ps 77,15 Protož jemu jest dobře nazváno to jméno Jezus, totižto Spasitel, před jehožto všemohúcím jménem všeho světa i nebeské říše i zemské moci i pekelné hrózy každé koleno kleká. Toť jest to jméno nade všechna jiná jména převýšeno. Protož rcemež všickni takto s Davidem prorokem: „Buď jméno božie požehnáno na věky.“[61]Ps 72,19
Pakli by kto řekl, proč jest Jezukrist podlé Starého zákona obřezován, chtě, aby bylo ustavenie, a chtě to ustavenie zrušiti? K tomu světí mistří pravie, že to slušie všem kniežatóm najprvé držeti, kteráž ustavenie svým lidem činie. Protož když jest hospodin za Starého zákona obřezánie právo zóstavil, nechtěl toho na sobě