vla[74r]číslo strany rukopisustnie penieze mieti neb úroky neb dobytek neb kteréž koli sbožie. Neb jest jako základ zákonní najprv, aby ižádný sobě nic nesobil; ale což podlé zákona mieti mohú, aby to ve spolek měli, aby se o nic nebylo jim příčiny kramoliti. Snáze by papež učinil ze mnicha nemnicha, neb z jeptišky nejeptišku, nežli aby své vlastnie penieze neb úroky jměl. Neb jakož nemóž mnichu, donidž jest mnichem {z řehuly svatého Augustina neb Benedikta neb Františka}meziřádkový přípisek mladší rukou, oženiti se odpustiti: takéžť nemóž odpustiti, byť měl své obláštie, a jsa mnichem {z řehuly těch otcóv svatých}marginální přípisek mladší rukou. A téžť jest i o jeptiškách. Což pak mohú řéci: „Odpustil mi opat neb provinciál[36]původní zápis je „prowynnyczyal“, slabika „ny“ je škrtnuta neb minister?“ Coť móž ten odpustiti, jenž jest týmž[37]jinou, mladší rukou nadepsáno cosi nečitelného, Erben interpretuje jako svazkem svázán podlé svého řádu? Veď ne opatóvť jest zákon, ani abatyšin, ani provincialóv, neb kteréhož koli starosty vašeho; ne jim ste slíbili čistoty a chudoby, ač ste pro buoh jich podlé zákona slíbili poslúchati, ale bohu ste slíbili. Pakli by mohli vám kto odpustiti své sbožie mieti, jehožť nemohú, však by proto licoměrní pokrytci byli, řkúc: „Jsme zákona svatého Augustina, neb svatého Franciška, aneb svatého Benedikta,“ když by ne jich řehulu jměli; ale měli by řéci: „Jsme tohoto,“ menujíc jej, ješto j’ vám zbořil řehulu těch svatých otcóv. Však viete, jste li svatého Benedikta, že ten i rafijky své vlastnie nedá mieti; pakli jste svatého Augustina, ten praví: „Ižádný nerci, by co jeho vlastnie bylo, ale vše vám buď ve spolek;“ a pakli jste svatého Franciška, přečtěte řehulu, v kakéť vám chudobě ustavil svój zákon, netolik by obláště sobě nejměli peněz, ale aby i ve spolek jich nebrali v svoji ruce, točíš v svú moc; ale ktož vám dáti chce almužnu, aby ten obrátil na vaši potřebu. Já pak nevědě, kto j’ vám tu glozu nalezl, aby obinúc v rúchu i vložili v kuklu, však i potom vynmete z kukly. Chcete li glozu své řehuly a výklad poznati, čtěte v těch knihách, ješto Klementinicizojazyčný text slovú aneb Extravaganticizojazyčný text; raziť, na jiné se neobracijte. Byť byl chtěl svatý Augustin, neb svatý Benedikt, neb svatý Francišek, neb kterýž koli jiný, jakž jest jeho zákon potvrzen papežem,