[H4v]číslo strany rukopisuse těm věcem učí. Jakož sem se chtěł také podívati a šeł sem k tomu dvoru i nebyło jich tam a tu jsem tepruv zvěděł, že se tomu neučí než v pátek, i neviem, co praviti, když sem neviděł. A také na ta divadła nepustí žádného neznámého, leč dá majdýnu ten peníz.
Potom mi dále pravił: „Když sem se již těm kusom naučił a že již jiní rozuměli, že se k tomu hodím, i vydali o mně svědectvie ta před žołdánem, že se hodím, tehdy žołdán darovał mě. Dał mi kuoň, zbroj všecku a šaty nové i všecky věci nové, což k tomu přísłušeło jest.“ Neb ten obyčej u nich jest, že kohož daruje a k dvoru přijímá, tehdy všecky věci nové jemu dává. A hned při tom času kázał mu zapsati žołdán 12 zła[H5r]číslo strany rukopisutých słužby na měsíc a libru másła na den a dvě libře chleba a ječmene koni měřici, słámy ječné, což potřeba káže. A v těch dařích kázał ho po městě voditi s pištci a s bubenníky etc.cizojazyčný text, jakož sem se tomu sám dívał, neb jednoho tak vodili za mne s pištci a s bubeníky a před nim[12]tištěno zkratkou, nelze vyloučit čtení „ním“ šeł houf lidí a za ním druhý a ten darovaný jeł na koni a každému se hłavú kłaní a děkuje žołdánovi pánu svému, že jej darovał, a sedě na koni, vždycky hłavou kývá na všecky strany.
Potom mi pravił mamałúk ten, že obyčej jest v zemi ejiptské, že každý žołdán za právo má chovati u svého dvoru padesát tisíc žołdnéřuov, ale že jich ne vždycky při sobě má, než rozešle je na čtyři strany země, jakž kde jemu [H5v]číslo strany rukopisupotřeba káže. Než ustavičně při sobě 30 tisíc [má]text doplněný editorem a méně při sobě mieti nesmí, neb toho rozum káže, že při takovém městě a množství lidu toho potřeba jest.
Jakož což sem rozuměti mohł, že tak konečně jest, že velikú mocí žołdán panuje a trvá a opatrností mnohú k tomu, nebo jeho słužebníci a žołdnéři vešken Ejipt zpravují a řídie podlé sobě svěřených úřaduo. Měšťanom ejipským žołdán vłádnúti nedopustí ani také v kterých úřadích sou, než každý opatrúj duom svůj aneb to, což jeho samého jest. Nebť Ejipt nespravuje se ani řiedí obyčejem měst jiných, ovšem daleko chyba obyčejem měst těchto zemí, neb i rychtářové sú z słužebníků žołdánových.
Také sem[k]sem] ſě słyšeł, že by