Kabátník, Martin: Cesta z Čech do Jeruzaléma a Ejipta Martina Kabátníka z Lítomyšle

Litomyšl: Alexandr Oujezdecký (Plzeňský), 1539. Saská státní knihovna – Státní a univerzitní knihovna v Drážďanech (Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden) (Drážďany, Německo), sign. 4 A 1029, A5r–K5r. Editor Vajdlová, Miloslava. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

jako síra a sou słaná a s nich zbierají suol łopatami, chodiece podlé krajů jezer, a tu suol dávají dobytkom, než k jiným potřebám, jako k jiedłu, jí nepotřebují. Odtud sme se zase vrátili do Betléma a šli sme k tomu domu, kdež bydlił Jozef s Pannou Marijí, majíce s sebou dietě Pána Krista. V Betlémě sou všecko křesťané řečtí.

Ráno vstavše, šli sme do Jeruzaléma zase, a když sme byli od Betléma jako čtvrt míle neb máło viec, ukázali mi to miesto, kdež leží Samuel prorok, opět jiné miesto, kdež Eliáš měł svú škołu a kde Jákob měł svuoj duom a kde leží Ráchel židovka, a ta všecka miesta nejsou daleko jedna od druhých mezi Jeruzalémem a Betlémem. A ta všecka miesta nejsou u veliké słavnosti, jakož znáti i rozuměti, že někdy bývała, a již tomu všemu pohané překážku činí a zvłáště, kdež znají od křesťanův z toho půžitky bráti.

A když sme již přišli nad Jeruzalém na jeden vrch, odtud mi ukazovali duom Simeona kněze. A jest blízko Jeruzaléma a ještě mnohé zdi stojí i věže veliká. Rozuměti, kdyby było nezbořeno, že jest był duom čistý, jako by v těchto zeměch tvrz dobrá była. Také mi ukazovali, kde był Emaus, jiné kašteły a hrádek, o nichž nepotřebie psáti. Odtud sme šli na horu Sion, kteráž słove svatá, do bosáckého kłáštera.

Opět dne jiného vstavše ráno, šli se mnú dva bosáci do Jeruzaléma, neb Sion hora jest od Jeruzaléma, jako by mohło býti dvoje hony neb viec. A najprv mě přivedli k tomu miestu, kdež był kříž, na kterémž był Pán Kristus ukřižován, a na tom miestě jest věže veliká a znáti, že na nie byli zvonové, ale již jich nenie, neb již nikdiež v těch zemiech pohanských zvonuo nemají, aniž sem jich kde słyšeł ani viděł.

Odtud jsme šli k hrobu Pána Krista, nebo to miesto, na kterémž był ukřižován Pán Kristus, a hrob jest obé v jednom kłášteře blízko jedno od druhého. Hrob Pána Krista z skáły samorostłé a mramorové vytesaný jest a nezdá se, by co u něho było opravováno, než jakž był prvé uděłán, neb jest dieło prosté, starodávní, nekřtałtovné a jest tesaný na čtyři úhły zevnitř a jest ho máło v

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).