poz[109r]číslo strany rukopisunánie jisté budúcích jistých věcí. Zeptaj se, coť slove nigromancia, jenž při hlúpých lidech černé knihy slovú, na kuoži, jenž s prsteny k tomu připravenými a s pečetmi nebli s znameními vypsanými, vyrytými a obětmi rozličnými zlé duchy u povětří i na zemi v jich moci je zaklíná a silnými slovy svazuje. Nauč se znáti kunšt a uměnie to, jemužto alchymia říkají, jenž z rozličných metallí, totížto z rozličné věci, jakožto jest mosaz a měd, čistec, olovo, síra, rtut, salnytr, arsenik bílý, hutrých, a z takýchžto věcí smyšlených zlato a střiebro z sebe vydává. Dojdi toho učenie, jemužto jmě jest notoria, jenž svými sladkými a nábožnými modlitbami, svým silným zaklínaním mnoho a rozličných věcí pravým uměním dojde. Přeslyš, ještoť slove augurium, jenž v ščebetání ptačím rozumně věci budúcie přivodí, příhody dává znáti. Hni sebú a ztěž se, co jest to umění, jemužto jmě aruspicium, jenž po starém pohanském právě puotky dobré nebli protivné na dýmu seznávali, jenž oběti své v oheň mecíc činili. Dotěž se také potom, co jest to pedomancia, jenž na obětech, ješto je činili pohané dětinskými střevy, a ornomancia, jenž byla z tetřevných a z luňákových střev. Mimo ty všechna uměnie, jenž jura slovú a českým jazykem práva duchovnie, jenž jest právo obrtlivé a protivné, i lidé ti jemu se učiec: neb sú lidé dobrého svědomie lehkého a je pilně seznají