[596]číslo strany rukopisulásku, kteréž říkáme storgecizojazyčný text, mívají synové i dcerky k svým milým matkám nežli k otcům, poněvadž takové jest přátelství přirození, že větší stránku podstaty od svých milých matek, od kterýchž také s velikou těžkostí a prací odchováni bývají, přijímají. A z té příčiny na druhou stranu věčí láska k plodu při matkách nežli při otcích se nachází.
Když pak již dospělé nemluvňátko v schránce své jest, prvních měsícův moč per uragoncizojazyčný text[66]psáno alfabetou skrze průchod pupka vypouští. Posledního pak měsíce, zavřený již majíc ten průchod, skrze metlu nebo svůj proutek, jakž nahoře v rozdílu třetím o třech mázdřičkách jest ukázáno. Skrze zadček, dokudž v životě zuostává, nic nevymítá, protože ještě skrze oustíčka svá a žaludek žádných pokrmuov ani jakého poživení nepřijalo. Vylívá se pak voda nemluvňátka do mázdřičky, kterážto vydána jest ven z plodu a k tomu oddánna, aby ji přijímala a neurážela nemluvňátka. A té mázdřičky jméno dávají allentoeidescizojazyčný text[67]psáno alfabetou, nebo má spůsob stočené koblásy. Vobsahuje také plod i třetí mázdřička bližší, kteráž přijímá pot. Té jméno jest amneioscizojazyčný text[68]psáno alfabetou, jako by řekl: tenká, a tak ji jmenuje Empedokles.
[597]číslo strany rukopisuČasové pak plodu rozličně se rozdělují: Mužské pohlaví spíše dospívá pro větší a hojnější horkost. Za prvních šest dní, když semeno zavřené vře, jakž prvé povědíno, zarozují se měchejříčkoví[69]měchejříčkoví: miecheẏrzicżkowý baňatí, spůsob vejce mající. Tehdáž neslove ještě plod, ale gonécizojazyčný text[70]psáno alfabetou, semeno. Potom za devět dní přitahuje se krev, z kteréžto pomalu játry a srdce se rodí, takže po 12 dnech rozeznati se mohou schránky, delinací a místa předních stránek a kusův, totižto jater, srdce a mozku. A tehdáž již neslove semeno, ale plod. Potom za 18 dnův jiné oudy se rodí a rozdělují, a jakž velmi pěkně pověděl Hipokrates, kníže životních lékařův a přirozených věcí vyhledavatelův: Ramos exerit foetus.cizojazyčný text Ratolesti prý rozkládá plod. Ti[71]Ti: Tij všickni[72]všickni: wſſiczknij dnové sečtení nachází se jich[73]jich: gijch 45. A v těch, jakž učí Hipokrates, život béře a s ním duši rozumnou, božskou mocí do těla tak předivně vlitou. Neb již tehdáž čitedlnost míti počíná. A od toho času již nesluje plod, než nemluvňátko, i bejti, i jmenovati se počíná, jakž tato figura ukazuje.
[598]číslo strany rukopisu[#]obrázek nebo jiný grafický prvek[74]obrázek
[599]číslo strany rukopisu[75]prázdná stránka