lásku, kteréž říkáme storgecizojazyčný text, mívají synové i dcerky k svým milým matkám nežli k otcům, poněvadž takové jest přátelství přirození, že větší stránku podstaty od svých milých matek, od kterýchž také s velikou těžkostí a prací odchováni bývají, přijímají. A z té příčiny na druhou stranu věčí láska k plodu při matkách nežli při otcích se nachází.
Když pak již dospělé nemluvňátko v schránce své jest, prvních měsícův moč per uragoncizojazyčný text skrze průchod pupka vypouští. Posledního pak měsíce, zavřený již majíc ten průchod, skrze metlu nebo svůj proutek, jakž nahoře v rozdílu třetím o třech mázdřičkách jest ukázáno. Skrze zadček, dokudž v životě zuostává, nic nevymítá, protože ještě skrze oustíčka svá a žaludek žádných pokrmuov ani jakého poživení nepřijalo. Vylívá se pak voda nemluvňátka do mázdřičky, kterážto vydána jest ven z plodu a k tomu oddánna, aby ji přijímala a neurážela nemluvňátka. A té mázdřičky jméno dávají allentoeidescizojazyčný text, nebo má spůsob stočené koblásy. Vobsahuje také plod i třetí mázdřička bližší, kteráž přijímá pot. Té jméno jest amneioscizojazyčný text, jako by řekl: tenká, a tak ji jmenuje Empedokles.
Časové pak plodu rozličně se rozdělují: Mužské pohlaví spíše dospívá pro větší a hojnější horkost. Za prvních šest dní, když semeno zavřené vře, jakž prvé povědíno, zarozují se měchejříčkoví baňatí, spůsob vejce mající. Tehdáž neslove ještě plod, ale gonécizojazyčný text, semeno. Potom za devět dní přitahuje se krev, z kteréžto pomalu játry a srdce se rodí, takže po 12 dnech rozeznati se mohou schránky, delinací a místa předních stránek a kusův, totižto jater, srdce a mozku. A tehdáž již neslove semeno, ale plod. Potom za 18 dnův jiné oudy se rodí a rozdělují, a jakž velmi pěkně pověděl Hipokrates, kníže životních lékařův a přirozených věcí vyhledavatelův: Ramos exerit foetus.cizojazyčný text Ratolesti prý rozkládá plod. Ti všickni dnové sečtení nachází se jich 45. A v těch, jakž učí Hipokrates, život béře a s ním duši rozumnou, božskou mocí do těla tak předivně vlitou. Neb již tehdáž čitedlnost míti počíná. A od toho času již nesluje plod, než nemluvňátko, i bejti, i jmenovati se počíná, jakž tato figura ukazuje.