Philomates Dačický, Matouš (Walkenberský z Walkenberku, Matouš): [O vyvýšení a vysokém důstojenství lidského pokolení (část)]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III F 14, s. 564–635. Editor Černá, Alena M. Ediční poznámka

Práce používá také data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz/) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

své oučinky těla nebeská v zemská a sumou v každý tvor, zvláště pak v naše těla. A netoliko pěknost, okrasu, spanilost a vejtečnost, ale také i náklonnosti rozličné vlívají, veselé, též i smutné děti činí. A ta příčina jest, proč zřídka se přitrefuje, aby syn v obyčejích, v rozšafnosti a mravích i pobožnosti byl podobný bohobojnému otci a dcera své milé mateři. Mají tehdy ctní a pobožní manželé, ač chtějí-li plod šťastný a zdárný na svět z požehnání Božího vydati, nemálo šetřiti položení světel a paprškování těl nebeských, na obloze postavených. Nebo položení a hnutí jich šťastné a přívětivé krásu, spanilost i moc svou v plod vlívají a jej veselý potom činí. Nešťastný pak, strašlivý a zuřivý běh jejich velmi hrubě šeredí plod. Nebo jací se vokazují, takoví oučinky, vášně a moci do něho vlívají. A ta jest první příčina krásného a spanilého plodu porození. Druhá jest semeno muže i ženy příhodné.

Rodí se potom i spotvoření a hrozní plodové, některé bez ruky, bez noh, se dvoumi hlavami, se tříma rukama, se čtyřma nohama, jichžto nesčíslný počet by se jích najíti mohl. Ty, odkavad by pocházeli, povím. Příčiny takových nezdárných a zpotvořených a mrzce překřtaltovaných plodů nejprvé jest: Nedostatek té materie neb hmotné přípravy, z kteréž se rodí. Druhé – přílišná jeho hojnost. III. – nešťastná a zuřivá hnutí těl nebeských a planet. IV. – násilné bití a časté srážení. V. – zlý, nespůsobný a nepodařilý temperamentu položení jak žaludka, tak i semene obojího. Naposledy Bůh nebeský druhdy takovým spotvořilým plodem nepravosti a vejstupky hrozné rodičův strestávati a moc svou při nich vokazovati ráčí. Čímž dává návěští, když takové plody před oči předstírá, že jest horlivý mstitel všech nepravostí, vzláště pak neskrocených žádostí tělesných.

Napomíná také manžele pobožné k čistotě, potom i ke všem jiným cnostem, na poctivé a bohobojné manžely přináležejícím, pohrůžku činíc hroznú: Nebudou-li ve všech cnostech státi a řádně se vší uctivostí a pobožnosti semena užívati, že je hrozně zde i potom věčně pokutovati chce.

Protož za dobré a potřebné býti uznávám, abych cnosti přední, kteréž při manželích bohobojných a pravých se nacházeti mušejí, vysvětlil a bohaprázdné, spasení svého nedbalé, kratičkým napomenutím k svatosti a čistotě života přivedl.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).