[633]číslo strany rukopisusvé oučinky těla nebeská v zemská a sumou[117]sumou: Summau v každý tvor, zvláště pak v naše těla. A netoliko pěknost, okrasu, spanilost a vejtečnost, ale také i náklonnosti rozličné[j]rozličné] rozlẏcžna vlívají, veselé, též i smutné děti činí. A ta příčina jest, proč zřídka se přitrefuje, aby syn v obyčejích, v rozšafnosti a mravích i pobožnosti byl podobný bohobojnému otci a dcera své milé mateři. Mají tehdy ctní a pobožní manželé, ač chtějí-li plod šťastný a zdárný na svět z požehnání Božího vydati, nemálo šetřiti položení světel a paprškování těl nebeských, na obloze postavených. Nebo položení a hnutí jich[118]jich: gijch šťastné a přívětivé krásu, spanilost i moc svou v plod vlívají a jej veselý potom činí. Nešťastný pak, strašlivý a zuřivý běh jejich[119]jejich: gegijch velmi hrubě šeredí plod. Nebo jací se vokazují, takoví oučinky, vášně a moci do něho vlívají. A ta jest první příčina krásného a spanilého plodu porození. Druhá jest semeno muže i ženy příhodné.
Rodí se potom i spotvoření a hrozní plodové, [634]číslo strany rukopisuněkteré bez ruky, bez noh, se dvoumi hlavami, se tříma rukama, se čtyřma nohama, jichžto[120]jichžto: gijchžto nesčíslný počet by se jích najíti mohl. Ty, odkavad by pocházeli, povím. Příčiny takových nezdárných a zpotvořených a mrzce překřtaltovaných plodů nejprvé jest: Nedostatek té materie neb hmotné přípravy, z kteréž se rodí. Druhé – přílišná jeho hojnost. III. – nešťastná a zuřivá hnutí těl nebeských a planet. IV. – násilné bití a časté srážení. V. – zlý, nespůsobný a nepodařilý temperamentu položení jak žaludka, tak i semene obojího. Naposledy Bůh nebeský druhdy takovým spotvořilým plodem nepravosti a vejstupky hrozné rodičův strestávati a moc svou při nich[121]nich: nijch vokazovati ráčí. Čímž dává návěští, když takové plody před oči předstírá, že jest horlivý mstitel všech nepravostí, vzláště pak neskrocených žádostí tělesných.
Napomíná také manžele pobožné k čistotě, potom i ke všem jiným cnostem, na poctivé a bohobojné manžely přináležejícím, pohrůžku činíc hroznú: Nebudou-li ve všech cnostech státi a řádně se vší uctivostí a pobožnosti semena užívati, že je hrozně zde i potom věčně pokutovati chce.
[635]číslo strany rukopisuProtož za dobré a potřebné býti uznávám, abych cnosti přední, kteréž při manželích bohobojných a pravých se nacházeti mušejí, vysvětlil a bohaprázdné, spasení svého nedbalé, kratičkým napomenutím k svatosti a čistotě života přivedl.[122]Následuje pojednání o svatém stavu manželském.