pomazováním, aby spomáhala vejchozu nemluvňátka takovejm toliko pomazováním a potíráním, aby spět nešlo, ale jakž počalo, tak aby předce vykročilo.
Toho také s pilností nemalou šetřiti má, aby vobědvě ramínka nemluvňátka chytíc pevně držela a jemu jíti naspátek nedopustila, než jeho spůsobem předce aby ho na světlo vykročiti zanechala. Když pak tím spůsobem nemluvňátko pro svou hrubost a své schránky těsnost na světlo vyveden býti nemohl, tehdy život rodičky s nemluvňátkem volejmi má se pomazati a elleborumcizojazyčný text, svatého Ducha koření, ku porodu pracující do nosu vpouštěti se má, pro příčinu spěšnějšího přinutkání ven vykročení. Též také život její má se oběma rukama stisknouti povlovně a nehrubě, aby nemluvňátko nahoru jíti nemohlo. Ale předce podlé spůsobu svého šlo, až by na svět vyšlo.
A jakž jeden přirozený porod jest, tak také rozliční mimo přirozeného běhu porodové se nacházejí. Ti, kterak by v životě své matky se shrnovali a obracovali, figury tyto ukazují.
[#]obrázek nebo jiný grafický prvek
O zarození dvojčátek neb blížencův
Rozdíl XI.
Blíženci pak, jinak dvojčátka, kteří se při jednom porodu spolu narodili, takto se počínají a pocházejí. Matka má dva koutky neb ňadýrka, když pak vobadva přijmou semeno ne pojednou, než rozdílně, zarozují se dvojčátka. A to se i jedním, i rozdílným početím státi může. Jakž píší, že Ifikles a Herkules při jednom porodu voba spolu se narodili. Nebo Alkmena, počavši prví Ifiklum od svého manžela, potom také i od Jupitera Herkulašem počala. A Aristoteles v své 7. knize De natura animaliumcizojazyčný text množství příkladuov přivodí. O jedné nectné ženě praví, že dvojčátka porodila, z kterýchžto jeden byl manželu, druhý pak cizoložníku velcizojazyčný text smilnému frejíři podoben. A častokráte přitrefuje se, že jedním početím blíženci neb dvojčátka se zarozují.
Jak by pak v schránce podlé přirozeného
běhu svého se shrnula, tato figura ukazuje [#]obrázek nebo jiný grafický prvek