Časové pak plodu rozličně se rozdělují: Mužské pohlaví spíše dospívá pro větší a hojnější horkost. Za prvních šest dní, když semeno zavřené vře, jakž prvé povědíno, zarozují se měchejříčkoví baňatí, spůsob vejce mající. Tehdáž neslove ještě plod, ale gonécizojazyčný text, semeno. Potom za devět dní přitahuje se krev, z kteréžto pomalu játry a srdce se rodí, takže po 12 dnech rozeznati se mohou schránky, delinací a místa předních stránek a kusův, totižto jater, srdce a mozku. A tehdáž již neslove semeno, ale plod. Potom za 18 dnův jiné oudy se rodí a rozdělují, a jakž velmi pěkně pověděl Hipokrates, kníže životních lékařův a přirozených věcí vyhledavatelův: Ramos exerit foetus.cizojazyčný text Ratolesti prý rozkládá plod. Ti všickni dnové sečtení nachází se jich 45. A v těch, jakž učí Hipokrates, život béře a s ním duši rozumnou, božskou mocí do těla tak předivně vlitou. Neb již tehdáž čitedlnost míti počíná. A od toho času již nesluje plod, než nemluvňátko, i bejti, i jmenovati se počíná, jakž tato figura ukazuje.
O času, v kterýmž se hejbati počíná
Rozdíl VIIII.
Ačkoliv pak toho času čich míti již může, však hnutí nemá. Neb ještě velmi neduživý, outlý a měkkoučké jest a času svého nedošlo. Nebo nemluvňátko tehdáž velmi podobné jest k květu stromův teničkému, kterýžto maličkejm větříčkem sprchá i také deštíčkem dosti malým snadně z stromův schází. A pro tu příčinu jest velmi potřebí šetřiti toho, aby nějaká nebezpečenství těhotným se nepřihodily nebo z nenadálého uleknutí, strašení, vohně, blejskání, hromobití neb zpatření a divadel, zpotvořených a nepřirozených dětí, lidí, hovádek. Itemcizojazyčný text, z přílišné veselosti nebo zasmušení a tesknosti, nebo z přílišného hejbání, běhání, skákání, shejbání, jezdění, anebo z naplnění a přeplnění nějakých pokrmův i nápojův, tomu času odporných.