neb kožky žil krevních, jaterních a žil životních srdečných, potom mozk s nervy, opět i jiné mázdry neb kožky i jiné, též i ty, kterýmiž obvalený plod bývá. Ale z krve samé toliko vlastně pochází tělo, s oudy masitými, jakožto játry, srdce, plíce. Potom ty všecky oudové již zrost svůj berou a živí se flusem neb krví měsíčnou, kteroužto přitahují žilky z pupku z kotilidonův, jakž nahoře položeno. Nebo tak plod, dokavadž v žiovotě matky své schránkách svých zavřín jest, se živí, přitahujíce tu krev neb flus měsíčný skrze pupek. A proto přestávají týci tokové měsíční těhotným, neb plod počíná přitahovati hojnou krev k svému obživení. A ty všeckny věci, již nyní v této kapitole předpověděné, dějí se hned od početí až do dne 18. měsíce prvního. A v tom čase ještě slove semeno, a ne plod. Potom pak plod i býti, i jmenovati se počíná, což staří v těchto verších zavřeli: Sex in lacte dies, ter sunt in sanguine trini, bis seni carnem, ter seni membra figurant.cizojazyčný text A jinak takto: Iniectum semen, sex primis certe diebus est quasi lac, reliquisque novem fit sanguis, at inde,cizojazyčný text consolidat duodena dies, bis nona deinceps effigiat, tempusque sequens producit ad ortum.cizojazyčný text A taková figura v tom ve všem času předpověděném dáti může. [#]obrázek nebo jiný grafický prvek
O živnosti plodu, kterýmž se živí a krmí v životě, kdy a kterého času dospívá nemluvňátko
Rozdíl VIII.
Když v životě plod jest, odkrmuje se a odchovává flusem neb krví měsíčnou, přitaženou skrze pupek z kotilidonův, odkudž se stává to, že po početí flus každého měsíce přicházející se zastavuje. Nebo tehdáž plod v životě žádá a počíná nemálo té krve k svému obživení a k své potravě přitahovati. Kterýžto flus hned po početí v trojím rozdílu se rozdělena nachází. První a nejčištší stránku plod pro obživení své a vykrmení přitahuje. Druhou pak, ne tak čistou, škaredší a tenkou matku nahoru skrze některé žíly k prsům žene a pudí. A tam se vobracuje a mění v mlíko, kterýmž by potom nemluvňátko, narozené a z života matky své na svět vydané, se živilo a odchovávalo. A pro tu příčinu