Berna[217r]číslo strany rukopisurt o ní píše: „Ó, předuostojná, přečistá, ó, nebeská všeho světa světlosti Maria, kterakého s nám syna porodila, jehožto jest bezpřiemně veliká svatost, neobklíčené veleslavenstvie, jenžto počátka nikda neměl a vše od počátka učinil, pravý buoh a pravý člověk, král nade všemi králi, jenžto tě svú milú matkú zvolil. Kterak jeho v jeslech kladeš, kterak s to směla učiniti? Však to jest ten, ješto jest nade vším světem nebe rozprostřel a stkvúcími hvězdami okrásil, slunce i měsiec stvořil!“ A nadtoť pravím: „Coť bych já nade všemi anjely o jeho velictví mluvil proti jeho převšemohúcí chvále, však s ty jeho, milá matko [217v]číslo strany rukopisuMaria, všech panen chválo, všech dobrých mravóv příklade, našie věčné odplaty jistá naděje, tak v sprostné pleny obinula, na sprostném seně porodila a položila. Tak mi se mní, ó, přesvatá dievko, že s neměla domu krásného, v němžto by našeho milého Spasitele porodila. A protož si jako chudá novopřišlá pod střechu našeho milého Spasitele porodila a porodivši, ihned se jemu jako pravému bohu modlila. Tu před tebú to milé děťátko v jeslech leže plakáše a v nebesiech všecky anjely obveselováše.“ Tu praví svatý Augustin: „Co se tomu životu mistři divie, dievka Duchem svatým počavši, porodila syna a v své [218r]číslo strany rukopisučistotě ostala? Kterú mocí prut Áronóv druhý den zkvetl a ovoce dal?[80]Nu 17,8 Téhož boha mocí divným činem svatá dievka počavši porodila. Ten prut Áronóv ani okopán, ani zaléván, proti všemu přirozenému běhu ovoce dal druhý den. Proč nevěříte, že boží mocí nad přirozený běh dievka svatá porodila? Protož jest i na nebi i na zemi všie chvály duostojna.“ Tak o ní píše Maximinus biskup a řka: „Od tebe, matko milá, všie chvály duostojná, přišla nám jest světlost, ješto osvietila našich srdcí temnost. Té světlosti žádostivě čaká vešken zbor všech svatých anjelóv a již ten dar předrahý dnes svět [218v]číslo strany rukopisupřijav, tvú svatú milost radostně chválí. Protož se raduj, ó, nade vše tváři povýšená, jenžto si sama na hospodinu obdržala, jehožto Abraham jenž v duchu uzřel, obradoval se. Mojžieš s velikým strachem na huoře Sinai v obklíčení oblaka s bohem mluvil,[81]Ex 24,16 ale ty s nám Jezu Krista porodila, jenžto jest s hřiešnými lidmi i mluvil i ochotně bydlil. K té hoře Sinai ktož by byl tehdy přistúpil, byl by života zbaven. Ale ty s tu horu svatú příkladně porodila, k nížto ktož skrze vieru nepřistúpí, věčného života odsúzen bude. A což sú světí otci velikých božích divóv viďali, nebo jim anjelský pokrm na zemi dáván, tvr[219r]číslo strany rukopisudá