[35v]číslo strany rukopisukdyby se jen tomu právě rozumělo, čí chléb jíš, také píseň spiváš, to jest, tehdáž, když činíš nebo mluvíš to, což pán tvůj rozkazuje dobrého a jemu platného neb užitečného, pokudž se proti vůli boží něčeho v tom ve všem nerozkazuje a neporoučí, jsi povinen poslouchati a tak činiti, poněvadž na jeho chlebě jsi, pakli by se co proti Bohu působiti mezi[am]mezi] mezý tím poroučelo, již té písně zpívati nemáš, nebo vyznati musíš, že Pán Bůh jest také a předně tvůj [C12r]číslo strany tisku[36r]číslo strany rukopisupán a že jeho chléb předně jíš, jakž za něj každého dne v modlitbě svaté prosíváš, chléb náš každodenní daj nám dnes. Protož z toho již jde, že přede všemi věcmi Pána Boha tvého píseň předně zpívati jsi povinen, totiž mluviti a činiti, což se Bohu líbí, a ne, což by proti jeho vůli bylo.
Opilství.
Když jest pak vejborně dobrý víno, k tomu barvy pěkné, medle proč bych se ho do vole nenapil dřív, než by je jiní vypili?
Střídmost.
Aby se dobré víno pilo, [C12v]číslo strany tisku[36v]číslo strany rukopisujest od Pána Boha proto stvořeno, však na ten spůsob, jakž často dotčeno. A Eklesiastikus učí v 32. kap., aby střídmě bez opíjení užíváno bylo. Ale nyní vinní molkové[an]molkové] Molkowe nastali, když slyší o dobrém vínu a vidí je býti pěkné barvy a dobré chuti, že ho neodejdou, až všeckno i s kvasnicemi vypijí, na střízlivost zapomněvše, od ní všelijak daleko odstoupili, k tomu toliko se přičiňují, aby v sudu nic nezustávalo. Protož dobré jest v paměti míti, že[D1r]číslo strany tisku[37r]číslo strany rukopisuhrání krále Šalomouna v Přísloví 23. kap., kdež takto dí: Komu běda, čímu otci běda, komu svárové, komu jámy, komu bez viny rány, komu trhání očí, jediné těm, kteříž spolu kvasí na víně a učí se tomu, kdo lípe svou číši vypije. Nehleď na víno, když se rdí, když se stkví v sklenici barva jeho, neboť vchází lahodně, ale potom naposledy uštkne tebe jako had a bazališkus.
Opilství.
Já vidávám, že mnozí pitelé [D1v]číslo strany tisku[37v]číslo strany rukopisuod piva aneb prostého nápoje tak dobře vožralí bývají, jako ti, kteří polovici anebo i plnou vína splňují.
Střídmost.
Tomu já neodpírám, nebo mohou takoví duspivové býti, kteříž hluchý truňky dělají, aby svých peněz odpili, že mnohém vožralejší byvají nežli ti, kteří půl a plnou splňují. Ale z toho nemá se to tak bráti, jakoby bylo lípějí půl a plnou píti nežli beze vší mírnosti do sebe líti, nebo jest oboje ožralství, již ty pí půl anebo plnou, anebo [D2r]číslo strany tisku