Věník fíkový, to jest Zastření aneb výmluva všelikého opilce…

Praha: Jiří Černý z Černého Mostu, 1588. Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. AC XI 81, 1r–108r. Editor Zápotocká, Pavlína. Ediční poznámka

[34v]číslo strany rukopisujablka pod věčnou pokutou zapověděl, tehdy se hned spatří, jak velikej oučinek anebo hřích jest. O jablko není činiti, ale o neposlušnost a zhrzení samým Pánem Bohem a rozkazem jeho, poněvadž se vícejí líbí[aj]líbí] libj Pánu Bohu poslušnost nežli oběti, jakž Samuel prorok Saulovi králi pověděl. Protož z toho rozuměti můžeš, jak o vožírání[ak]vožírání] wožíráni a sebe přeplňování, tak o jiných všech hříších, kteří skrze ožralství se dějí, kterak je při sobě, lehce-li, či těžce, [C11r]číslo strany tisku[35r]číslo strany rukopisujeden každý má vážiti.

Opilství.

Co pak, kdyby mi můj pán připil, neměl bych ho poslechnouti a jemu splniti?

Střídmost.

Nemáš, nebo sem ta řeč apoštolská přináleží, že sluší více Boha poslouchati nežli lidí (v Skutcích apoš. v 5. kap.).

Opilství.

Tehdy by to nebylo pravé propovědění, kdež se vůbec řikává, čí[al]čí] či chléb jíš, toho píseň zpívaj?

Střídmost.

Jest dobře povědíno, [C11v]číslo strany tisku[35v]číslo strany rukopisukdyby se jen tomu právě rozumělo, čí chléb jíš, také píseň spiváš, to jest, tehdáž, když činíš nebo mluvíš to, což pán tvůj rozkazuje dobrého a jemu platného neb užitečného, pokudž se proti vůli boží něčeho v tom ve všem nerozkazuje a neporoučí, jsi povinen poslouchati a tak činiti, poněvadž na jeho chlebě jsi, pakli by se co proti Bohu působiti mezi[am]mezi] mezý tím poroučelo, již té písně zpívati nemáš, nebo vyznati musíš, že Pán Bůh jest také a předně tvůj [C12r]číslo strany tisku[36r]číslo strany rukopisupán a že jeho chléb předně jíš, jakž za něj každého dne v modlitbě svaté prosíváš, chléb náš každodenní daj nám dnes. Protož z toho již jde, že přede všemi věcmi Pána Boha tvého píseň předně zpívati jsi povinen, totiž mluviti a činiti, což se Bohu líbí, a ne, což by proti jeho vůli bylo.

Opilství.

Když jest pak vejborně dobrý víno, k tomu barvy pěkné, medle proč bych se ho do vole nenapil dřív, než by je jiní vypili?

Střídmost.

Aby se dobré víno pilo, [C12v]číslo strany tisku[36v]číslo strany rukopisujest od Pána Boha proto stvořeno, však na ten spůsob, jakž často dotčeno. A Eklesiastikus učí v 32. kap., aby střídmě bez opíjení užíváno bylo. Ale nyní vinní molkové[an]molkové] Molkowe nastali, když slyší o dobrém vínu a vidí je býti pěkné barvy a dobré chuti, že ho neodejdou, až všeckno i s kvasnicemi vypijí, na střízlivost zapomněvše, od ní všelijak daleko odstoupili, k tomu toliko se přičiňují, aby v sudu nic nezustávalo. Protož dobré jest v paměti míti, že[D1r]číslo strany tisku[37r]číslo strany rukopisuhrání

X
ajlíbí] libj
akvožírání] wožíráni
alčí] či
ammezi] mezý
anmolkové] Molkowe
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).