[22r]číslo strany rukopisuv den poslední soudný vymluvy neměli, že před tím vystříháni nebyli.
Opilství.
Tehdy jeden nemá nic jísti a píti?
Střídmost.
Jísti a píti zapovědíno[y]zapovědíno] zapowědino žádnému není, než toliko obžerství a ožralství se zapovídá.
Opilství.
Proč jsou pak ty věci od Boha stvořený, když jich užívat nemáme?
Střídmost.
Však toho žádný nemluví, by se ty věci užívati neměly, nebo pravé užívání [B10v]číslo strany tisku[22v]číslo strany rukopisuvěcí potřebných není zapovědíno, ale zbytečné ploutvání, daremné rozlívání a nemírné užívání darův božích.
Opilství.
I tím spůsobem[z]spůsobem] ſpuſobem, když máme na míru jísti a píti, musíme tehdy všickni co oni kartousové býti, nebo oni také přes vyměření masa nejedli a vína nepili?
Střídmost.
Kterak? A proč? Ty se domnívaš snad, že proto naší kněží k pravému a střídmému užívání darův božích lidi vedou, jako by to [B11r]číslo strany tisku[23r]číslo strany rukopisujejích vlastní věc byla, a ne boží, anebo že by nětco od pokrmův jísti zapovídali a nětčeho jísti svobodu dávali. Takový oumysl při naších kněžích jest nikdý nebyl to vyměřovati.
Než těla našeho jest již taková zlá zvyklost a povaha, že hned z prosta žádné pravé míry při užívání pokrmů a nápoje míti a zachovati nechce. Ano když se co slušného a dobrého nařídí, nemůže v tom spůsobu zůstati, aby se od mnohých hned jináč nevykládalo a na pro[B11v]číslo strany tisku[23v]číslo strany rukopisutiv nečinilo, což se snadně z tohoto poznati může, když se od vrchnosti zapovídá zbyteční a daremní náklad na drahé oděvy, tehdy někteří tomu tak rozumějí, že již nechajíce těch skvostných a nákladných šatův, mají nečistotně, špinavě a otrhaně choditi. Pakli se napomínají k užívání slušného a náležitého oděvu, opět mnozí to tak vykládají, že se do zlatohlavu, stříbrohlavu, v aksamíty a v jiné drahé hedvábné věci obláčeti a jích každodenně [B12r]číslo strany tisku[24r]číslo strany rukopisuužívati mají, by pak to na jejích stav a povolání[aa]povolání] powolanij nenáleželo etc.cizojazyčný text Tak také když slovem božím se napomínají, neopíjejte se vínem, tak tomu rozumějí, aby nechajíce vína, pivem se ožírali, a tak vždy své ožralství provozovati a je vymlouvati mohli. Jiní opět Davida krále žalm 103., v němž pokládá, že Pán Bůh vyvedl z země víno, aby srdce člověka obveselovalo. Tak vykládají a rozumějí, že u vína a u piva, aby se ním vese[B12v]číslo strany tisku[24v]číslo strany rukopisulili,