Předložení k čtenáři.
Když zvíře mezi mnohé psy přichází,
těžce od ních s celou koží vychází[s]vychází] wychazy,
a ten, kdož se mezi hady dostane,
takový jistě řídko zdráv zustane,
leč by tolikéž jim rovným hadem byl,
tak by snad ač ledva pokoje užil,
itemcizojazyčný text kvítek krásný[t]krásný] kraſný brzy usychá,
když se ho věc jedovatá dotýká,
ták člověk nemůž býti bez nakažení,
ani bez dobrých mravův porušení,
když cechuje, hejří s nešlechetnými,
lidmi Boha prázdnými, vožralými,
leč by byl oumyslu v dobrém stálého,
a jako železo, ocel pevného,
zlých v zlostech nechtěje nasledovati,
nýbrž jejích skutkův se varovati,
ale že se toho dostává pořídku,
protož střež se ožralcův péčí[u]péčí] peči všelikú[v]všelikú] wſſeliku.
Rozmlouvání kratochvílné a užitečné Střídmosti s Opilstvím. Střídmost ukazuje, že Opilství velikým hříchem jest, a začínají takto:
Opilství.
Kterak jest to, že někteří kněží neničko tak hrubě na ožralství dorážejí a těžkým hříchem je býti praví?
Střídmost.
Že proti opilství kněží káží, činí to náležitě, poněvadž jest ožralství hřích veliký a od Pána Boha [B8v]číslo strany tisku[20v]číslo strany rukopisuvysoce zapověděný, vydávaje na ně hroznou bídu. U Ezaiaše proroka v 5. kap. řka: Běda vám, běda, kteříž vstáváte ráno k opilství, abyšte pili až do večera a vínem hořeli, housle, smyčec, buben, pišťalku a víno na kvasích vaších majíce. Dílo pak boží kdy vyhledáváte? Ale že často proti opilství káží a lid od něho odvozují, děje se to také slušně a spravedlivě, nebo ožralství jest mrzuté a Bohu převelice ohyzdné, od něhož i svatý Pavel [B9r]číslo strany tisku[21r]číslo strany rukopisuvnuknutím Ducha sv. přísně odvozuje (v 1. Korin., v 5. a v 6. kapitole), kdež dí: Neopijejte se vínem, v němž smilstvo jest, neb ožralci, smilníci, cizoložníci[w]cizoložníci] Cyzoloznijcy královstvím božím vládnouti nebudou.
Ač tomu již mnozí místa dáti nechtějí a nevěří, aby opilství mělo býti hřích, nýbrž za moudrost a ctnost chvalitebnou je drží, jakž se to obyčejně spatřuje, že ti chváleni a za poctivé držáni bývaji, kteříž mnoho píti mohou a splniti uměji a v [B9v]číslo strany tisku[21v]číslo strany rukopisutom ustavičnou zvyklost mají. A zase: Ti v posměchu a v lehkosti zustávají, kteříž při kvasích píti dobře neumějí, aneb s jinými takovými ožralci v tom se srovnati nechtějí.
Protož jest potřebí, a jsou tim všickni kněží podlé povinnosti a ouřadu svého[x]svého] sweho od Boha zavázaní, aby proti takovému neb jinému hříchu, což najvíceji mohou, žehrali a lid z toho trescíc vyvozovali, mohli-li by kteří ještě od toho odvedení a získání býti, aby [B10r]číslo strany tisku