jako i ten, kterýž se opil. Kdyby střízlivý byl, toho by se pro hanbu nebo pro stud nijakž nedopustil. Po kteréžto odpovědi také od práva té žaloby osvobozen jest. Ano i tomu se z tohoto příkladu rozuměti může, v jaké vážnosti a uctivosti služebníci boží od ožralcův při jejích kvasích držani bývají.
Kdož se větším houfem lidu spravuje, ten málo a řídko kdy poctivosti dosahuje. A zvláště kteříž všelijaké dobré ctnosti vždycky mají v nenávisti. Než těch jest se náležitě přídržeti, s kterýmiž by se mohl v dobrých obyčejích srovnati, neb takové každého času bez podvodu můžeš za přítele poznati, zvláště kdyby měl jakou příhodu.
XII.
Svatý Jeroným takto pověděl: Já se nedám nikterakž na to namluviti, aby ten, kterýž se každého času ožírá a nikdý střízliv není, měl čistotně živ býti, nebo ti, kteříž se střízlivě a čistotně hledí chovati, před pokušitelem ďáblem pokoje míti nemohou. Nad to pak ti, když nikdý pro své ožralství na Pána Boha nemyslí a jemu se nemodlí. Příklad toho jest na jednom člověku, že za dlouhý čas od ďábla pokoušen byl, aby ze tří hříchův toliko jeden učinil, nebo aby se opil, nebo manželku bližního svého poškvrnil, aneb některého souseda svého aby zabil. I nemoha před šatanem pokoje míti, k posledku povolil, že se chce opiti, majíce to za nejmenší hřích z těch tří jmenovaných, ale jakž to učinil a zdravého rozumu pozbyl, tak hned přitovaryšil se k němu sodomský čert, předkládajíc mu sousedu jeho blízkou, kterak by velmi pěkná a přívětivá byla. Protož šel k ní hned a namlouval jí, že se s nim skutku dopustila. V tom přišel manžel její domů a spatřivše, co se děje, chtěl toho zlého na něm mstíti, ale tento, vztyčivši se k zbraní své, předešel ho a souseda svého též zamordoval. Pročež nebohý, povolivši ďáblu v jednom hříchu, uveden v to, že se všech tří hříchův v krátké chvíli dopustil.
Sv. Augustinus.
Ebrietas est blandus Demon, dulce venenum, suaue peccatum.cizojazyčný text
Opilství jest oulisný čert,