i na Davida krále ukazují, že jest lůže manželské poškvrnil, dopustiv se s Bersábe cizoložstva. Ale proto nám o ních Písmo svaté v Zákoně božím oznamuje a před oči klade, abychme z nich měli vejstrahu před hříchem a zase skutečné potěšení za vejstrahu tak, že se máme tím bedlivěji před šatanem ďáblem, ouhlavním nepřítelem naším, opatrovati a na péči míti, totiž trvajíce střízliví na modlitbách svatých, poněvadž se o tak Bohu milé a svaté lidi otíral a v hřích je uvedl, žeť i nás s pokojem nenechá, protož abychme se s pomocí boží téhož uvarovati hleděli. Druhé, máme potěšení veliké, kdybychme pak z křehkosti mdloby a nedostatečnosti i také z přepuštění božího v hřích upadli, abychme sobě nezoufali a o milosrdenství božím nepochybovali, jako onen Kain a Jidáš, ale měli silnou víru a naději, že Bůh Otec všeho milosrdenství ráčí s námi, mdlým stvořením svým, milostivě, dobrotivě naložiti a hříchy naše všecky odpustiti, v zásluhách a dosti učinění Syna jeho najmilejšího, Krista Ježíše, Pána a Spasitele na věky požehnaného.
Protož pobožný a christianský čtenáři milý, z těchto ze všech odpovědí (ačkoliv v krátkých slovích) gruntovně porozuměti můžeš, že před Pánem Bohem v den poslední soudný z opilství a nestřídmého chování nelze jaké výmluvy užiti, ale kterýž jsi koliv, buď v zvyklost neb v obyčej takové ožralství sobě vzal a k těm podobných některých neb jiných vejmluv a zástěr, jak před lidmi oustně, tak před Bohem v srdci skrytě užíval, od toho nemnože-li pojednou býti, ale pomalu aby upouštěl, oblevoval a přestával, jestliže svú duši miluješ, spasen býti žádáš a hněvu hrozného Pána Boha všemohoucího ujíti chceš, k čemuž nám rač všechněm dopomoci Buoh, čistoty a střízlivosti dárce, kralující od věkuov až na věky věkuov. Amen.
I. Korintum v 10. kap.:
Buď pak že jíte neb pijete aneb cožkoli jiného činíte, všecko k chvále Pánu Bohu čiňte.
Tuto řeč svatého Pavla slušně jeden každý hospodář měl by před svým stolem napsanou míti, aby ji často sobě ku paměti přivozoval a opilství se varoval.
Příkladové z písem svatých obojího zákona, Starého i Nového, co jest se lidem jak pobožným a svatým, tak bezbožným a bohaprázdným z opilství vínem zlého přiházelo.
O Noe, kterýž vinici štípil a vinnej kořen nalezl, z kněh I. Moj. v IX. kap.
Začal Noe, muž, voráč dělati zemi a štípil vinici. I pije víno, opil se a obnažen jsa, ležel v stanu svém. To když uzřel Chám, otec Kananuov, že by hanba otce jeho obnažena byla, posmíval