krve žrali a pili od jítra do večera, od půlnoci do svitaní, až by jedni z druhých tím pitím duši z těla co sysla z díra vytopili. Já pak pravím, ber sobě za výmluvu, co chceš, jestli se budeš při pouštění tvé krve neb jiného vožírati, zhřešíš. A nerci-li zbytečné pití jest od Boha přístně zapovědíno, ale také bližnímu tvému, kterýž toho nerád vidí, pohoršení na sobě dávati nemáš, poněvadž jest běda tomu člověku, skrze něhož pohoršení přicházejí.
Opilství.
Však jest napsáno v žalmu 103. takto: Pane, vyvedls z země chléb a víno, aby obvéselovalo srdce člověka?
Střídmost.
To jest v pravdě tak, ale tím nikoli toho neprokážeš, že se ožírati můžeš, nebo David král tou řečí veliké dobrodíní boží a štědrost nesmírnou v dobrých věcech nám učiněnou ukazuje a předstírá, chválu vzdávaje Pánu Bohu, že jest víno, tak veliký dar stvořil, kteréž má tu moc v těle našem lidském srdce obveselovati, totiž střídmě pité, nebo žíly všecky prochází, oudy jiné pročerstvuje a veselé činí.
K tomu rozumu také Jesus Sirach v 32. kap. mluví: Víno občerstvuje život člověka, když se střídmě pije. Itemcizojazyčný text víno v potřebě pité potěšuje těla i duše, ale když se neskrovně pije, přináší mnoho zlého. Tím se z strany toho artikule z Písma a žalmu Davidova spraviti můžeš.
Opilství.
Já to často říkati slejchávám, že se každý má odpovědíti, v nos ukousnouti nebo v loket políbiti, pak abych se opilství odpověděl, nenavedeš ty mne na to.
Střídmost.
Takové přísloví jest pravé a dobře pověděné o těch věcech, kteréž od přirození jsou nepodobné a ne od Boha zapověděné, protož když některý mládenec řekne, já sobě nepojmu žádné ženy, aneb který ženu má, řekne-li, když mi tato manželka umře, dokud živ budu, nevezmu sobě jiné, opět dá-li se jinej slyšeti, že nechce, dokud živ, vína ani piva píti, k takovým řečem trefiti a rymovati se může to přísloví dobře a takovou odpověd na to dáti, aby se odpověděl v nos ukousnouti anebo v loket políbiti. Ale v těchto věcech, kteréž od Boha zapověděné jsou, to přísloví nemá svého místa. Totiž o připijení polovičky neb plné a sebe vožírání, učinil by pak dobře, kdyby se opilství odpověděl, ale co já mluvím? Teprv aby se odpověděl, ješto jsi se prvé jako i jinej každej na