tvůj z ních skrze tvou řeč aneb dobrým příkladem na tobě daným sobě urozumí a se zastydí i napraviti míní, můžeš s ními na chvíli poseděti, ale té bezbožnosti, kterouž oni působí nevykonávati, tak, aby jejích hříchův oučastná se neučinil. Pakli by žádného polepšení při ních nespatřoval, nýbrž že by k těm svým Boha prázdným hrám tebe též potahovati chtěli, poslechni rady Šalomounový v Přísloví 23. kap. Noli esse in conuiuis potatorum. Nebývaj na hodech opilých lidí. Nolite esse participes eorum. Nechtějte býti jejích následovníci. Protož pospěš se od ních vzdáliti, aby tě Pán Bůh v hněvu svým podlé ních, jako ony Sodomské, nezachvátil a trestati neráčil.
Opilství.
Já tak smejšlím, když na veselí svadebním jsem a připíjel bych hostem často, aby na suše (jakž se řikává) neseděli, že se to děje stavu manželskému k poctivosti.
Střídmost.
Co proti Pánu Bohu a jeho vůli jest, to nemůže také býti stavu svatého manželství k poctivosti, nýbrž jest mnohém vícejí k posměchu a k hanbě. Také Pán Bůh nevyměřuje žádného místa, aby se kde a kdy opíjeti kdo měl, ale hned z prosta přikázal: Nebuďte obtížená srdce váše obžerstvím a opilstvím. Tu nedokládá se žádné vejminky ani té, leč by na veselí svadebním bylo.
Opilství.
Však jsou se na svadbě v Gáni galilejské, kdež Kristus Pán přítomný byl, také přísedící hosté zpilí aneb ožralí byli.
Střídmost.
To může dobře býti, ale nepostačuje tobě to, aby měl svobodu se tak ožírati, aneb že musíš to učiniti, neb Exempla non semper aut ubiq; quadrant.
A jimi nemůže se toho dolíčiti, což by ty chtěl, a říci, že tento anebo onenno tak udělal, já též mohu směle příkladem tím též učiniti, ale mysliti u sebe radějí toto: Pán Bůh opilství zapověděl, protož já také opíjeti se nemám. Ač ty pravíš, že Pán Kristus též na veselí svadebním býti ráčil, to jest pravda, ale ne pro obžerství anebo opilství se propůjčil, nebo s ními nepil, aniž píti jiným přinutiti se dal.
Opilství.
Proto jich z opilství netrestal.
Střídmost.
Co ty víš, nebo ne všecko jest psáno, co jest Kristus Pán činil a mluvil (jakž sv. Jan v 21. kap. položil), jestli jest je trestal nebo netrestal, avšak také za tou příčinou, aby jim folkoval,