žehrání krále Šalomouna v Přísloví 23. kap., kdež takto dí: Komu běda, čímu otci běda, komu svárové, komu jámy, komu bez viny rány, komu trhání očí, jediné těm, kteříž spolu kvasí na víně a učí se tomu, kdo lípe svou číši vypije. Nehleď na víno, když se rdí, když se stkví v sklenici barva jeho, neboť vchází lahodně, ale potom naposledy uštkne tebe jako had a bazališkus.
Opilství.
Já vidávám, že mnozí pitelé od piva aneb prostého nápoje tak dobře vožralí bývají, jako ti, kteří polovici anebo i plnou vína splňují.
Střídmost.
Tomu já neodpírám, nebo mohou takoví duspivové býti, kteříž hluchý truňky dělají, aby svých peněz odpili, že mnohém vožralejší byvají nežli ti, kteří půl a plnou splňují. Ale z toho nemá se to tak bráti, jakoby bylo lípějí půl a plnou píti nežli beze vší mírnosti do sebe líti, nebo jest oboje ožralství, již ty pí půl anebo plnou, anebo jakým koli spůsobem, proto se nebude moci žádný v den soudný před Bohem vymluviti, jako by jeden hřích menší byl nežli druhý.
Opilství.
Já nemohu nic prvé začíti, aneb čerstvý a spůsobný k vykonání některé věci býti, leč se prvé dobře napijí, abych svobodnější mysli byl.
Střídmost.
Máš se v pravdě čím pochlubiti? Co jiného v tobě to činí, než když si v zvyklost vzal přikázaní boží sobě lehčiti, nýbrž ho za nic nevážiti. Šatan tobě také ten hřích osladil a osvobodil, jako by mělo tak býti, v čemž více sluší poslouchati Boha nežli ďábla, aby sobě časně usmyslil a urozuměl. Ač to pak již mnozí činí, že chce-li svému odporníku dostáti, s ním se bíti a potkati, opět chce-li kdo o nětco jednati aneb má-li o čem vůbec promluviti, takový se domnívá, že se musí prvé dobře napiti a rauš dostati, aby (prej) smělejší srdce měl, v čemž nesluší takového následovati pro přikázaní boží.
Opilství.
Mohlo-li by to pak býti, že bych já splňoval, a jiného k tomu žádného nenutil?
Střídmost.
Aniž to co pomůže, nebo jako ten má veliký hřích, kterej jinýho přes míru k pití přinucuje, ješto by méně ublížil, kdyby tělo toho mečem ranil, nežli aby duši jeho skrze ožralství zamordoval, tak i tím bezpotřebným splňováním dopouští se zapověděného hříchu, že činí proti přikázaní božímu, když půl a