pohoršení a zlej příklad bráti by mohli.
Opilství.
A já vídávám, kterak mnozí počna od rána třebas do večera k sobě po půl a po plný připíjejí, proto jim v tom žádný za zlý nemá.
Střídmost.
By pak všecken svět to činil, což neslušného a ne náležitého jest, co ty máš hned tak činiti, Pán Bůh přikázal v 2. kníze Mojžíšově v 23. kap.: Nebudeš následovati velikého počtu lidu v zlém, nadto pak v tomto ožralství po těch opilcích postoupiti máš, radějí poslechni onoho Šalomouna krále, mudrce velikého, kterýž v 23. kap. Přísloví takto radí: Synu můj, nebývaj na hodech opilcův ani na kvasích těch, kteříž milují zbytky, neb mnozí po tom mívají spaní pod strhanými šátky.
Opilství.
Co pak, kdybych k tomu nucen byl, že bych bezděk polovičku neb plnou splniti musel?
Střídmost.
Medle kdo by tě nutil? A že by pak někdo tebe i nutil, jakž ty pravíš, a chtěl tebe otráviti, co by mu hned také po voli byl? Vím o tom, že mnozí již z vyššího i nižšího stavu při svých panketích, sjezdích, hodech a kvasích jináč se uctiti, seznámiti a dobrého přátelství potvrditi neumějí nežli tím bídným, hanebným přepijením a ohavným ožralstvím, aniž dobrýho přítele jak jináč přivítati umějí a vzácný host u něho nebude, leč vypije na přivítanou vilkum sklenici aneb koflík vína, do kteréhož několik žejdlíků se vlívá a mohlo by se tím truňkem jiných deset neb patnáct osob poctivě poděliti. Ano nastali i takoví nestoudní, Boha prázdní, mrzutí pitelé, že pije-li ten, komuž připito, pomalu praví, že by v takovej žaludek našpráchali. Druzí mocí jiného píti přinucejí, mluvíce tak, neučiníš-li mi toho k vůli, dokud živ, pro tebe také nic neudělám, ani tě v čem fedrovati budu. V čemž ani těmi pohružkami ustrašiti se dáti nemáš, pamatujíc na to, že jest to proti Pánu Bohu a slovu jeho svatému, i také bližnímu svému pohoršení na sobě dáti a sebe mnohých nestydatých hříchův oučastna činiti. Protož opři se a nevaž sobě proto i nějakého posmíšku aneb protivenství uhoniti, nebo kdyby pro Boha a přikázaní jeho tak malé věci neměl snésti a podstoupiti, nadto pak, když by k tobě pro slovo boží příkřejí přistoupeno bylo a hrdla se dotejkalo, jak by stálý byl, rozuměti se může. Onací