[505v]číslo strany rukopisumusieť býti vzdáleni od neklidností svěcských. O tom die prorok v žaltáři: „Aj, vzdálil sem sě, utiekaje, a bydlil sem na púšti, čekách toho, kterýž by spasena mě učinil.“ Jestiť také potřěbie, aby zavřěli dvéřě pěti smyslóv skrze rozomu ostrahu. Nedopuštiec viděnie k marnému hledění. Slyšěnie k nehodnému poslúchaní, a tak o jiných smyslech. Neb David, vida ženu na nohách obnaženú, upadl v cizoložstvie i u vraždu. Eva, slyšiec ďábla mluvícieho a slibujícieho, že mají býti jakožto bohové, vědúce dobré i zlé, shřěšila jest a božie přikázanie přestúpila. Svatý také Petr lekl sě hlasu dievky, zapřěl pána Krista. A tak o mnohých jiných, kteřížto shřešili sú skrze smysly zevnitřnie, jenž sú jako okna člověka vnitřnieho, skrze něžto hledí i sahá těchto tělesných věcí. Protož má sě opatrně člověk mieti [506r]číslo strany rukopisuv nich, aby jim smrt v duši nevstúpila. Jakož o tom die Jeremiáš, 9. kapitola: „Vstúpila smrt skrze okna vášě. A vstúpila jest do domóv vašich.“ A protož psáno jest, Ecclesiasticicizojazyčný text, 28. kapitola: „Opleť uši tvé trním, aby neslyšal jazyku nerovného.“ A tudiež die: „A slovóm tvým učiň váhu.“ A Job die, 13. kapitola: „Smluvil sem smlúvu s očima mýma, abych zajisté i nemyslil o panně,“ to jest okrášlené a oplzlé. A když takově bude zavřien dóm těla našeho, inhedť pán Kristus vstúpí duchovně a netolikoť die: „Pokoj vám,“ ale učiníť pokoj mezi čitedlností a mezi zřiezeným rozomem. A tuť okáže tajnosti svého umučenie i svého božstvie. Protož die dále: „Odpovědě Tomáš a vece jemu: ‚Pán mój a Bóh mój.‘ “ Jako by řekl: ‚Ty mi velíš, abych nebyl nevěřící, ale věrný.‘ “ Aj, toť vyznávám plnost viery tvé, že ty si pán mój i všeho stvořenie a Bóh mój, pán podlé člověčenstvie