[489v]číslo strany rukopisuA poněvadž člověk věda, že zloděj má přijíti a dóm jeho kamenný aneb hliněný má probořiti a statek jeho pobrati, bdí snažně, aby nedopustil, ovšem pak člověk věda, že jest smrtedlný a na všakú hodinu smrti čaká, protož ovšem by měl bdieti, aby svého spasenie neztratil. Sv. Jan Zlatoústý die: „Kdyžto duše v těle jakožto v domě kochají sě, přijdúci s odsúzením božím smrt, prokopá tělo a duši násilně vyvrátí. Ale duše spravedlivé, kteréžto jako na púšti v těle sú, když příde odsúzenie k smrti, nebývají vykopány, ale vracujíc sě do své vlasti a radujíc sě, jdú.“ A toť miení pán Kristus, Apokalypsiscizojazyčný text, 3. kapitola: „Nebudeš li bdieti, přijduť k tobě jakožto zloděj.“ A sv. Pavel, la Tesa.cizojazyčný text[56]Thessalonicenses, 5. kapitola: „Den páně jakožto zloděj též v noci příde.“ Když zajisté řkú pokoj a bezpečenstvie, tehdyť v náhle příde jim zahynutie jakožto bolest ženy v břiše majície a neutekúť. Ale vy, bratřie, nejste [490r]číslo strany rukopisuv temnostech, aby vás den ten jako zloděj popadl. Neb vy všickni synové světlosti ste a synové dne.“ Aneb takto móž duchovně také býti rozomieno: „By věděl otec čelední,“ to jest rozom, „kterú by hodinu zloděj,“ to jest ďábel, „přišel“ skrze pokušenie nebo lákanie, „bděl by zajisté“, to jest prosil by pomoci od Pána Boha a podlé moci své snažil by sě. Neb psáno jest v žaltáři: „Leč pán ostřěže město, nadarmo bdí, ktož ostřéhá jeho. A nedopustil by,“ to jest nezmeškal by skrzě povolenie „domu svého podkopati,“ to jest duše své skrze hřéch. A hřiech, když skonán bude, porodí smrt. Pak die dále: „Protož i vy buďte hotovi“, to jest majíce čisté svědomie ode všie poškvrny hřéšné, čistá usta ode všie řěči marné a čisté rucě ode všěch nepravých skutkóv. Máme také býti hotovi ku přijetí milosti božie, ku pokání, k smrti.