potěšení, táž střela všemohoucího a nejvyššího Boha smrtedlně postřelila a mne s dvěma syny a jednou dcerou v sirobě pozůstavila. I což k tomu smutná a sirá žena mám říci, než vůli svou ve vší pokoře a poníženosti vůli božské poddati a takovému soudu jeho spravedlivému se pokloniti, i tu žalostivou píseň s Jobem svatým zpívati: Pán Bůh dal, Pán Bůh vzal, budiž jméno jeho požehnáno, a žalmem 147. sebe i dítky své těšiti, v němž David vysvědčuje, že sám Bůh o sirotky se ujímá a má v péči z nich každého. A že on i vdov v zarmoucení bývá jejich utěšení.
Témuž i vy, pane Jene Theodoře a pani Doroto a Kateřino, z vlastního svého zkušení mohli jste se naučiti tohoto i pominulého roku. Nebo vím o tom dobře, že pani mátě váše jako rozšafná a pobožná žena, požívajíc rady a naučení výborných a zkušených lékařův, všecky své dítky a vnoučata všemi těmi pomocmi, kteréž rozum lidský z vnuknutí Božího vymyslil, proti tomu neduhu věrně a upřímně před nim opatrovala, však přes to všecko, kdož toho nezná, jak veliký počet z domu a rodu vašeho umrlcův obojího pohlaví věku vydařilého a velmi ušlechtilého jest vynešen a do hrobu pana otce vašeho na krchov sv. Benedikta donešen? Tou příčinou hnut jsa můj nejmilejší manžel pan mistr Daniel Adam z Veleslavína za živobytí svého, jak pro své potěšení v tomto přežalostném času, v němž manželé s manželkami, manželky s manžely, rodičové s dítkami, dítky s rodiči bolestně se rozlučují, též pro jiných, zvlášť sprostnějších, naučení, jak by se v této ráně Boží morové bez urážky důstojenství božského řízení a opatrování jak napravo, tak nalevo chovati měli (o čemž následující předmluva šíře vypravuje), z některých křesťanských Písma svatého učitelův sebral krátký výklad na žalm sv. Davida 91. a jej čeládce vytlačiti dal, přidav k tomu kázaní sv. Cypriana o moru a některé modlitby starých učitelův, k té věci případné a příležité. Ale aby táž práce jeho poslední