Nejprvé dobře u sebe rozvážiti původ a příčiny těch věcí zlých, jímiž jest obklíčen, a potom ihned hledati a dosáhnouti proti nim pomoci a posilnění. Což se tedy prvního artikule dotýče, má v sobě ten a zavírá dvě otázky: Přední, odkud aneb od koho by takové obtížné a zlé věci na pokolení lidské přicházely a posilány bývaly, druhou, z jakých by se to příčin dálo.
Zlé věci na lidi jdou z vůle Boží
O přednější otázce vězme a znejme, že žádná těžkost, žádná strast a bída, žádné protivenství a nebezpečenství, sumou nic zlého na lidi, ani bezbožné, ani pobožné a věrné, přijíti nemůže bez jisté vůle a uložení Božího.
Důvodové
Toho důvodové z Písem svatých (ať toliko některých krátce dotknu) jsou tito:
Mat. 10,29, Luk. 10,29
Pán Kristus praví u sv. Matouše, že ani jedno vrabčátko (jichžto pár za malý peníz aneb, jakž sv. Lukáš poznamenal, pět za dva haléře tehdáž prodávali) nepadá na zem bez vůle Otce nebeského a není v zapomenutí před Bohem. Mnohémť tedy méně člověku, k obrazu Božímu stvořenému a smrtí Syna Božího draze vykoupenému, jehož duše dražší jest nad všecken svět a tělo chrámem Ducha svatého, může se co nelibého, odporného a škodného přihoditi mímo řízení a jistou vůli Boží.
Mat. 45,5
A v proroctví Izaiáše sám Hospodin všemohoucí o sobě takto vysvědčuje: Já jsem Hospodin a není žádného více, kromě mne není žádného Boha. Já jsem, jenž formuji světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlé, já Hospodin činím to všecko.
Amos 3,5
O čemž i prorok Amos svědčí řka: Zdaliž když se co zlého státi má v městě, i Hospodin téhož nečiní.
Zlým míní se pokuty a rány
V kterémžto obojím prorockém propovědění skrze to slovíčko „zlé“ rozumějí se pokuty a rány, jakéžkoli Pán Bůh pro hříchy a nepravosti na svět dopouští.
Joel 2,2
A zdali nečteme v proroctví Joelovém, kterak Bůh kobylky, brouky, chrousty a housenky i jiné škodlivé červy a žížaly vojskem svým velikým jmenuje,