[Knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, rukopis K]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III B 10, 1–111. Editor Nejedlý, Petr. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<<<222324252627282930>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[#]obrázek nebo jiný grafický prvek sě dietě má naroditi, skrze něž lid židovský bude vysvobozen a Ejipt bude pohaněn. Tehdy přikázal Farao, aby Židé své děti v řeku umetali, aby to, jehož sě báchu, mezi nimi zahubili. Pak Anitam a Jochabet umyslili sobě, aby sě ruozno rozlúčili, neb radše chtěli děti nejmieti než je k smrti vzploditi. Vzěli potom odpověd od boha, aby spolu přebývali, že mají poroditi to dietě, jehož se Ejipčané bojie. Tehda Jochabet počala a porodila syna přepěkného a skryvši schovala jej v svém domu za tři měsiecie. A když jeho déle tajiti nemohla, zabednivši jej v súdku na řeku pustila. Té chvíle dcera Faraonova podlé řěky procházieše se a to dietě nalezši sobě za syna zalíbila. Jemu jméno davši Mojžieš kázala jej odchovati a potom umyslila jej králi Faraonovi, aby jej ohlédal, pokázati. Jakž i pokázala, král Farao hraje s ním korunu svú na ň vstavil a dietě vrh korunu na zemi i zlámal ji. Uzřěv to jeden pohanský biskup i vzvola řka: Cěle toto dietě jest, ježto nám buoh ukázal zabiti. A když vynem meč[#]obrázek nebo jiný grafický prvek chtieše jej zabiti, vecěchu někteří, že to dietě z nemúdrosti učinilo. A toho chtiece zkusiti, přinese jeden z nich živého uhlé. A dietě božím zpósobením v usta vložilo uhlé a tiem od smrti božím povolením vyňato a po časiech Židy z ejipské služby vyvedl. To vše, což tuto praveno o tom dietěti, to dielem zpósobenie příslušie Jezu Kristu dietěti. Král Farao mútil Židy, aby dietky své topili, aby i dietě Mojžieš spolu s nimi byl utopen. A král Herodes všěcky dietky v Betlémě zbíti kázal, že dietě Jezukrista spolu s nimi zabiti žádal. Mojžieš božím povolením zproštěn od smrti Faraonovy, takež Kristus božím povolením zproštěn meče Erodova. Mojžieš narozen jest, aby syny izraelské vyvedl z Ejipta, Kristus člověkem učiněn jest, aby nás vyňal z pekla. Mojžieš boha krále ejipského s korunú zlámal, Kristus všecky modly ejipské takměř v nic obrátil.

To zbořenie model také ta socha předcházieše, jižto král Nabuchodonozor ve snách viděl. Té sochy hlava a šíje bieše ze zlata, ramena jejie a prsi biechu z střiebra, břich

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).