[#]obrázek nebo jiný grafický prvek matka byla muži oddána, o tom osm rozumóv móž býti znamenáno. Prvý {jest}marginální přípisek soudobou rukou rozum, aby {sě}meziřádkový přípisek soudobou rukou nebylo domnieváno, {že}meziřádkový přípisek soudobou rukou by z smilstvie počala, aby jako smilnicě na súdě nebyla odsúzena. Druhý, aby panna mužské pomoci a posluhovánie požívala a kamž by sě kolivěk brala, aby sama běhunna a matna nebyla viděna. Třetí rozum, aby diábel otělesenie Kristova svým rozumem nemohl postihnúti, když by pannu bez mužě, ana počala, znamenal. Čtvrtý, aby Maria usvědčena byla, že má svědka k své čistotě, neb viece muži jejiemu má věřeno býti nežli komu jinému. Pátý, aby řád pokolenie skrze mužě byl zřiezen, aby pokolenie Kristovo aneb rod Josefem, mužem Marijiným, byl doveden. Nebo obyčej písma jest, že rodu nevede po ženách, ale po ženišiech a po mužích. Šestý, aby bylo dovedeno, že manželstvo jest svaté, aby ukázáno bylo, že nikakež nemá býti zhrzěno ani k bohu viněno. Sedmý, aby panenstvie v manželství zachovati podobno bylo, jest li oběma manželoma to držěti libo. Osmý, aby manželové do spasenie svého nezúfávali a aby se nedomnievali, že by jediné panny byly zvolené a oni zavržení.[#]obrázek nebo jiný grafický prvek Nebo všěch stavóv dobře zachovalých hospodin potvrditi přišel. A protož matka jeho i panna i oddaná i vdova byla, kakžkoli tito třie stavové jsú dovedeni, že sú svatí, avšak veliký rozdiel mezi sebú mají. Manželstvo svaté a dobré býti dokázáno jest, všakž jest li v něm zachován podobně čas, obyčej i umyšlenie. Ale lepšie jest než manželstvo čistota vdovie. A najlepšie jest a převyšuje čistota panenská. Na manželstvo slušie třidsater užitek, na vdovstvo šedesater a na panenstvo stokrátý. Drahá měď, dražšie střiebro, ale najdražšie jest zlato. Dennicě ráno vychodiecí vidí se světla, ale měsiec nad ní světel a slunce najsvětlejšé. Sladko sě vidí veselé a kochánie tohoto světa, slazši jest rozkoš rajská a najslazšie nebeská. Ale kakžkoli najvyššie a najlepšie jest panenstvie, všakž se nehodí, nenie li k tomu myslivé cělosti. Nebo ktož panenstvie chová na těle a nic myslí, ten nebude mieti vienku panenského u věčnosti. Kteráž pak myslí a srdcem panna jest, ač by násilím porušena byla na těle, neztracuje panenského vienka, ale dvé to bude obdarována. Nebo