Tu hned na koně vsedali
a z sněmu se všichni rozjeli,
rozlezli se, rozešli, i ti kulhaví.
Kto by se byl tomu podíval,
byl by dvornú čeled uhlédal
s rozličnými přípravami,
s vlky na nohách a s prašivými,
k tomu s vředy rozličnými,
neb tu žádní jiní nebyli,
jedno kteří se Štěstí zprotivili,
kteréž Štěstí pryč zahnalo.
Nebylo jest jich velmi málo,
a je vzali na jeho dvoře.
Tiť sú měli dosti hoře,
že mají proti němu býti
a chtě vše jemu rádi slúžiti,
krom což jich prvé s Neštěstím přijelo.
To množství žádného počtu nemělo,
neb se zbírali ot počátku světa
a vždycky až do dnešního léta.
Pan Štěstí
[…]text doplněný editorem[42]chybějící folia 25 bis r, 25 bis v, 25 ter r, 25 ter v, 25 quater r, 25 quater v v restaurovaném rkp doplněna novým papírem
…ronictorzovité slovo
…dititorzovité slovo
[…]text doplněný editorem to sám
[…]text doplněný editorem mluvil
…dnitorzovité slovo
…itorzovité slovo
…ytorzovité slovo
pravíc, že se netřeba Pýše samé vaditi,
že chtí všichni pomoci i raditi,
než by Pýchu toho nepomstili,
že by radši živi nebyli,
než zato proto všickni prosili s pilností,
aby Múdrost pověděl své zdání jich milosti.
Múdrost
Tu Múdrost poče mluviti s vážností,
každému zachovavše podlé vzácnosti:
„Což počnete, abyšte s Rozumem počali,
po učinění skutku abyšte neželeli,
na to račte pomysliti,
že všickni máte co ztratiti!
Proč se chcete s lotrem o palici dráti?
Však jim nemáte co bráti.
Jsú jich velmi velicí houfi,
co jeden z vás má zato, všichni nemají.
A oniť pro jiné hrdě nemluví,
než že vašimi statky chtí býti živí,
oniť s vámi dobrú válku mají
a protož s vámi svády hledají.
I budete li se s Pýchú raditi,
tenť neumie jiného, než se vaditi
a nehledíť k konci žádnému,
toť jest přirození jemu samému.
I Luciperoviť jest dobře zjednal,
byv v nebi u veliké slávě, Buoh jej proň sehnal,
a by se on byl s Pýchú neradil,
byl by se s Bohem Pánem nesvadil
a jistě byl by v nebi i podnes –
protož v pekle svázán jest jako pes.
I ráčíš li míti, ať jest dobře tobě,
zavěž Pýchu slibem sobě,
aneb vydaj jej Neštěstí svázaného,
ač chceš se uvarovati budúcího.
Lépeť jest Pýchu svázati
a svázaného Neštěstí vydati,
Chudobě, Bídě a Psotě,
nežli by proň přišlo na tě,
že by skrze jeho radu byl sám svázán
i tento každý najmocnější pán.
A v tom byšte musili Pýchy užiti,
že byšte musili poddáni býti
Neštěstí, i všem vojskóm jeho,