jiný v zimě. Jakožto potom bude světle pokázáno. Protož dokonalý vykladač snóv musí býti zvěhlasného rozumu a mnohého uměnie dospělec a boží bázen ústavně před očima mieti, aby v zřejmých podobách skryté pravdy duchovní tvář mohl poznati. Neb bázen boží jest počátek všie múdrosti a múdrost jest dar boha samého, jímžto nedaruje, nežli kohož miluje.
Dómysl perských, o umění výkladóv senných
Saamazan, vykladač snóv krále perského, die: „Vzpytání snóv veliké uměnie a přezvěděnie, velikú práci shledal sem. Života a smrti, chudoby a bohatstvie, nemoci a zdravie, smutku i radosti, svietězenie i podrobenie. Neb snáze pravý a snažný rozsuditel snóv budúcie věci pozná nežli hvězdář. Neb robotné zajisté a mylné a plno bedlivosti jest hvězdářské uměnie. Mnohéť za věku svého poznal sem muže v hvězdářském umění až k dokonalosti přivedené, ale v rozsuzování budúcích věcí po hvězdném běhu rozličné, mylné a druhdy protivné. Ale rozsudek snóv nic mylného nezuostaví, jakož dolejie to bude dolíčeno. Protož kto chtě tohoto uměnie dosieci, musí mieti ostrost smysla a svornost s božskú vólí, neb lidská osoba má spolek s bohy i rozumem a nesmrtedlností na duchu a s hovady tovarystvo v hlúposti a v porušilosti na těle. Dokudž tehda duch panstvie nad tělem nepotratí, móž člověk spoliti s bohy v rozeznání dobrého