Pseudo-Bernardus z Clairvaux: Epištola Bernarta Silvestra (na konci kněh svatého Bernarta položená) o pořádném hospodářství k Rajmundovi, rytíři hradu svatého Ambrože

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. ET XIII 36, 101–120. Editor Řezníčková, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu č. LM2015081 „Výzkumná infrastruktura pro diachronní bohemistiku“ (akronym RIDICS).

Epištola Bernarta Silvestra (na konci kněh svatého Bernarta položená) o pořádném hospodářství k Rajmundovi, rytíři hradu svatého Ambrože

Žádal jsi ode mne naučen být o užitečném hospodářství neb domácím zpravování, a jak by se měl hospodář k své čeledi chovati. Načež tobě nejprvé nětco veřejně odpovídám, že ačkoli začátek i konec všech věcí na světě šťastně se řídí, však pro ten strach nemáme se jistého pravidla v hospodaření spouštěti. Slyš tedy a pozorúj.

1. Jest li v tvém domu neb hospodářství užitek rovný s vydáním, může nenadálá příhoda celý tvůj stav a možnost změniti.

2. Dům na padnutí jest znamení hospodáře nedbalce.

3. Jistá škoda jest více utráceti, nežli důchod přináší.

4. Co jest nedbánlivost hospodáře? Veliký oheň v domě roznícený.

O správcích statku

Pilně uvažúj pilnost i oumysl těch, kteří tvůj statek zpravují.

Často spatřovati, které a jak tvé věci jsou, jest veliká opatrnost.

Menší jest hanba časně a před pádem než teprv po pádu neb škodě nákladu uskrovniti.

O dobytku

Starej se o vyživení dobytka, nebo ač lační a žížní, však nemůže sobě dáti rozkázati.

O nákladu

Náklad na rytířstvo poctivý jest a slušný.

Náklad k spomožení přátelům hodný a chvalitebný.

Náklad pak k vůli a zvůli mrhačům daremný jest a ztracený.

O čeledi

Hleď, aby tvá čeleď měla podstatný pokrm nikoli rozkošný.

Lakotný čeledín těžce své obyčeje, leč s samou smrtí promění.

Lakota člověka pečlivého a pracného jest potěšení, nedbalce pak a lenocha zahynutí.

V dni sváteční, zvláště velikonoční, hojnějí živ čeleď svou, však ne lahodnějí.

O lakotě

Hleď, aby se lakota s tvou tobolkou hádala: Šetř se, abys žádné strany z těch dvú nezastával.

Budeš li vždy soudcem mezi lakotou a taškou, častějí (však ne vždycky) a radši tašku a tobolku zastaneš. Poněvadž lakota má za své svědky, a to nejisté a nepřísežné, toliko nezřízenou žádostí; taška pak má jistého svědka (nímžto svou pravdu dóvodí), totižto prázdnou truhlu a sklep, aneb že v brzkém prázdni budou. Pročež sluší tak jísti a píti, aby měl dlouho co jísti.

O lakomství

Tehdáž zle se soudí proti lakotě, když skoupost neb lakomství měšec zaváže.

Lakomství mezi měšcem a lakotou nikdy právě neorteluje.

Co jest lakomství? Strach chudoby vždy se bojící a vždycky v chudobě vězící.

Lakomec právě činí, zboží jiným chovaje, a téhož pro sebe neužívaje,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 13 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).