netoliko Řekové a Latinníci, ale také i Čechové a Slováci řečské učitele k vzdělání viery křesťanské a upevnění mohli čísti, čtúc rozuměti, rozumějíc po tom naučení choditi, až by k nesmrtedlnosti, kteráž jest viery odplata, došli. A ač si mi dal na vuoli, abych nebo O duostojenství kněském knihy téhož učitele, neb O napravení padlého, kteréž by mi se zdálo, jedny ze dvojích v českú řeč obrátil, radějie sem však k vyložení těchto nežli oněch přistúpil. Neb ony k řiedkým, ale tyto ke všem zřie. Ony kněžím jsú toliko, ale tyto i kněžím, i nekněžím učitečné, neb i kněžie tak brzo jako lajci padnúti mohú, a padnú li, tiež mnohem než lajci padnú. Aniž chci, aby ktož koli titul a nápis těchto knich čísti bude, O napravení padlého, o pádu prvnieho člověka Adama rozuměl, v němž všichni lidé, žádného nevynímajíc, padli jsú. Ani o pádu pohanuov, kteříž od poznánie Boha nesmrtedlného a od ctěnie neb služby jeho, neb sú i oni s prvu známost Boha měli, k bohuom slitým, řezaným, rytým a němým odvrátivše se, padli. Ale o pádu toho, kterýž vieru křesťanskú přijav, v nedóvěru, a z té v nepravosti, z těch pak potom v potupu a v zúfalstvie upadl jest. Takového pádu, té klésky tuto Zlatoústý lituje. A od nedóvěry a hřiechuov i od zúfalstvie odvodě, k vieře, naději a doufání a k mužnosti každého tak kleslého přivodí. A kto jest ze všech křesťanuov, ješto by po přijetí viery neklesl, mnozí povalem padli, jiní padše ležie, řiedký se pozdvíhá a žádný snad na nohách ještě nestojí. Užitečné jistě a přeužitečné tyto knihy jsú ne jednomu, ale každému, poněvadž smy všichni, jakož apoštol praví, padli a všichni potřebujem slávy Božie. A teď toho pádu pozdviženie, teď toho neduhu uzdravenie, teď toho úrazu uléčenie se ukazuje, k kterémuž ktož přijíti nebude chtieti, v svém pádu ležeti, v svém úrazu hníti bude a v svém neduhu umře, a miesto nesmrtedlnosti v smrt nekonečnú přijde. Jsú ještě tyto knihy, ktož by jím čta pilně mohl srozuměti, učitečné každému člověku, neb se v nich základ a su