rozličná podobenstvie buoh Otec, syn tu ukázal, ež z té chvalné trojnosti Duch svatý pocházie, jenžto jakžto v svéj podstati božsky svú moc nese, tak j’u milosrdně a rozličně světu ukazuje. To ukázanie rozličně sě množí podlé těch svatých jeho jmen, jimižto sě světu skazuje. Jakžto mluví svatý Řehoř a řka: „Duše svatý, ty jsi utěšitel, ty s dar najvyššieho boha, ty s živá tekúcie studnicě, ty s oheň horúcí, ty milost, ty duchovné pomazánie, ty s dar svatých sedmi dárností, ty s prst pravicě moci božie, ty s jisté slíbenie od Otcě boha na svět seslané.“ A kakž sě sbožným dušiem rozličně Duch svatý požíčie? Jakžto praví svatý Pavel, ež jedněm Duch svatý dán jest u múdré řeči, některým dán u umění, některým u vieřě, některým u vykládaní rozumóv v jednom témž duchu. A v tom dvój rozum běží. Někde sě Duch svatý ukazuje světu vidomě.
O nevidomém ukázaní praví svatý Jan ve Čtení: „Duch svatý, kdež chce, tu vdechne a hlas jeho slyšíš, ale nevieš, odkad jde, kam liť miení.“ Protoť právě tak činí, jakžto o hromu mistr pohanský píše, ež hrom železo v nožniciech spálí, a nožniciem nic neuškodí, peniezě u měšci zejže, a měšci nic neuvadí, rúcho na člověcě zkazí, a člověku neuvadí. Takež divná moc Ducha svatého činí, železného srdcě hněvníky svým svatým ohněm s nepřátely smíří a jě spolu u milostném přiebytku ostaví, lakomé toho světa lidi svým svatým ohněm zle dobytého sbožie, střiebra, zlata zbaví a jě v utěšenéj chudobě ostaví, na mnohých pyšných rúcho svým svatým ohněm spálí a jě u velikéj pokořě světa skrotí. Tak byl svatý Pavel apostol dřieve proti vieřě Jezukristově