Vavřinec z Březové: [Snář Vavřince z Březové, mikulovský rukopis]

Moravská zemská knihovna (Brno, Česko), sign. Mk 14, 1r–181r. Editor Hořejší, Michal. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

ten[5r]číslo strany rukopisukých a zaražených zprahlostí nebo rzí vznikáše, sžierajíce dřievních všech krásu. A těm snóm věřil jest Jozef i farao jeho návodem i výkladuom Jozefovým. Neb jest ty sny o sedmi budúcích letech obižných a o sedmi potomních a neplodných vyložil. A to se pak potom zřejmě okázalo.

Také v týchž knihách v šesté a ve třidcáté kapitole takto psáno jest: Když přibral se Jákob nebo Izrael k studnici přísahy, uslyšal skrze viděnie v noci volajícieho hospodina a řkúcieho: „Jáť sem najsilnější buoh otce tvého, neroď se báti. Sejdi do Ejipta, neb tě u veliký lid učiním tudiež. Jáť sejdu s tebú a položíť Jozef ruce své na tvé oči“.[22]Gn 46,3

Pak psáno jest v knihách Súdcí izraelských v sedmém rozdiele: Sšel jest Gedeon a farao[b]farao] phara, robenec jeho, na stranu vojsk, kdežto biechu ponócky oděncové. Ale Madianští a Amalechitští a všickni lidé se vzchod Slunce rozsutí ležiechu u podolí jako kobylek množstvie. A když bieše přišel Gedeon, rozprávieše sen některému [5v]číslo strany rukopisusvému bližniemu a v tuto mieru líčieše: „Viděl sem sen a zdáše mi se, jako by podpolný chléb z ječmene by se kotil anebo valil a sstupoval do vojsk madianských. A když přijide k stanu, udeři jej a předvráti a s zemí od základu srovna.“[23]Jdc 7,11 Otpovědě ten, k němužto mluvieše: „Nenieť to jiného, jedno meč Gedeonóv, syna Joab, neb dal jest hospodin v jeho ruku Madianské i všecka vojska jich.“[24]Jdc 7,14 A když uslyše Gedeon sen a výklad jeho, poklonil se hospodinu a vrátil se do vojska izraelského a vece: „Vstaňte, neb dal jest pán buoh v ruce naše Madianské.“[25]Jdc 7,15 A tu se třmi sty branných pobil je velikú ranú a ostatek zahnal z krajin židovských. Viz, kterak muž svatý věřil snu člověka pohana a výkladu jeho! A to učinil božím kázaním, jakožto předtiem v též kapitole stojí. A protož snóm i jich výkladóm slušie se věřiti.

Také psáno stojí v druhých kněhách Machabejských v patnádsté kapitole že Judáš Machabejský viděl ve snách, naliť Oniáš, jenž byl knězem najvyším, muž dobrý a dobrotivý, vzhledenie

X
bfarao] phara
22Gn 46,3
23Jdc 7,11
24Jdc 7,14
25Jdc 7,15
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 10 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).