duo[12r]číslo strany rukopisuvěrné žádosti jsem, že tento sprostný dárek a při něm práci mou v dobré obrátíce, ode mne vděčně a laskavě příjmete a mými dobrými pány a přáteli, zvláště v spravedlnosti mý, vždycky i každého času býti a zustávati ráčíte.
S tím milost Pána Boha všemohoucího rač s námi se všemi býti. Dán v Praze léta od narození Pána, spasitele našeho, Ježíše Krista 1588, v sobotu den svatého Lamperta, jinák po památce svaté Lidmily, dědičky české a báby svatého Václava, kteréhožto dne, když se [A12v]číslo strany tisku[12v]číslo strany rukopisupsalo léta 1447, jich milost pan purgkmistr a páni Starého Města pražského rozkázali mnoho sudův vína na ryňk vláčkovatýho a jinák pokaženýho vytáhnouti a tu je pilně ohledovali i dostatečně vykoštovali, které by užitečné k pití bylo, a které nic, nehodné pak (nechtíce tomu, aby se ním lidé trávili) poručili osekati, takže potokové tekli některými ulicemi.
V. M.
K službám volný
Václav Dobřenský, měštěnín[k]měštěnín] Měſſtěnin Starého Města pražského.
[B1r]číslo strany tisku[13r]číslo strany rukopisuPraga Caput Regnicizojazyčný text
Praga Caput Regni, Studiorum fedula Mater.cizojazyčný text
Haec populas, Ciues, multaq; Regna fouec.cizojazyčný text
Fustitia, Pietas Vrbes communic & Arces.cizojazyčný text
Concordi nexu, cordaque recta ligat.cizojazyčný text
M. P. C.
[B1v]číslo strany tisku[13v]číslo strany rukopisuK pobožnému čtenáři.
Spatřuješ, bohabojný čtenáři, kterak již časův nynějších, posledních, všemu zlému až právě navrch jest vzešlo, a že ve všecky zlé rozpustilosti i marnosti světa tohoto lidé všelijakého věku a řádu, jak malí, tak velicí, jak duchovní (kteříž by měli jiným ku příkladu pobožně živi býti a jako svíce svítiti), tak i světští na Pána Boha, bázěň a přikázaní jeho svatá nic nedbajíc, jsou se oddali. A tak vždy více a více netoliko k skáze časné, ale i věčné[l]věčné] wěčne s tímto světem nečinícím pravého pokání pospíchají, den ode dne v přehrozné a nejhorší hříchy se vydávají a v ních [B2r]číslo strany tisku[14r]číslo strany rukopisukochání své mají. Jakož jsou ožralství a opilství s sobvolnou a nadutou pejchou (nechť pro ukrácení tuto jiných pominu) jakožto matkou jejích, na kteréžto nepravosti proroci svatí téměř nejvíce naříkají a hrozné pokuty a bídy vydávají jako Efaiaš v V. kap.: Běda těm, kteří, ráno vstávajíce, chodí po opilství a trvají při tom až do večera, až je víno rozpaluje etc.cizojazyčný text Protož v zajetí půjde lid můj, neb jest bez umění, a slavní jeho budou hladovití a množství jeho žízní usvadne, pročež rozšířilo peklo hrdlo své a vstoupí do něho slavní jeho a oči pyšných snížený budou.
A na jiném místě tejž prorok naříká v XXVIII kap.: Běda koruně pejchy, ožralcum efraimským, [B2v]číslo strany tisku