hlavú kralovati. Onť jest to sám pověděl řka: Otče, chciť, aby ti, ješto s mi je dal, tu, kdež já sem, se mnú byli. Tak, řku, viz, aby mohl tuto odpověd u pravdě jmieti, po vše své dni, donidž na světě jsa, vděčen Synu Božiemu, že jest ráčil to úsilé a ten kříž pro tě podjieti, ať by v tom spomohl, což ty nemuožeš, a jakož móžeš, bera příklad, aby také něco trpěl! Aj, v kteréť naději sluha Boží muož útěchu jmieti, ne sám v sobě, ne z svých skutkóv, ale skrze kříž Pána našeho Jezu Krista! V tom jest naše obživenie, v tom zdraví naše, v tom příkladi spasitedlní. Kristus na kříži trpěl a umřěl, ostaviv nám příklad. A co jest skryté svatosti v kříži svatém! Dobré jest prozřieti Písmo; ale tajnú a skrytú moc poznati svatého kříže nadto jest dobré. Čísti jest Písmo, neb velmě rozum osvěcuje; ale svatý kříž pílně srdcem spatřovati, rozochví a vzbudí žádost k Boží milosti a dá k trpedlnosti posílenie. To, což má činiti křesťan, kterú li má naději jmieti, netolik napsáno, ale jako vyryto muož to uzřieti v kříži svatém; to, ješto řečí kniehy ukazují, skutkem ukazuje kříž Pána našeho; to, ješto jest skryto před mudrci tohoto světa, sprostným nábožným otevřieno jest v svatém kříži. A protož dobře jest řekl svatý Pavel: Odstup to ode mne, bych sě já v jiném v čem velíčal, jediné v kříži Pána našeho Jezu Krista, jenž kraluje s Otcem i s Duchem svatým věčný Bóh jeden. Amen.
U Veliký pátek řěč tato
Ke vzbuzenie náboženství chci vám dnes i sobě ty kniežky čísti, ješto slovú Ostnec milosti. Neb těmi řečmi svatý Bernart pobádal k milosti srdce svého i jiných také, vzpomínaje k nám milost Božie, že jest pro nás ráčil člověkem býti a ihned z dětinu trpěti počal, až i smrt pak trpěl v plném již věku a za naše hřiechy byl obětí na svatém kříži. I psal jest všicku řeč tuto svatý Bernart a řka:
Klanieme sě tobě, králi israhelský, světlosti lidská, kniežě nad králi zemskými, pane andělských zástupuov, moci všemohúcieho