Jaké nezdraví a škoda skrze pití na těle i také rozumu a vtipu člověka přichází.
Anděl.
Kdež mnoho slepých hostí bývá,
tu jednovoký najlepší fortel mívá.
Ďábel.
Jestliže pak někteří chtíti budou pití haněti a tupiti, pravíc životu nezdravé a rozumu člověka škodné býti, a zvláště, když by silné víno pili, těm a takovým můžete zase tuto odpověd dáti, že to dobře vědomé jest, jak v jiných zemích, v kterýchž pití již od starodávna se zachovává, mnoho starých, zdravých, vtipných, dobrých, věrných, udatných a poctivých i také stálých lidí se nachází.
Jakú škodu pití duši přináší.
Anděl.
Naučení duchovních lidí
věrně a spasitedlně proti hříchu radí.
Ďábel.
Jestliže by pak někdo chtěl říci, že by pití podlé vykládaní duchovních lidí a jich učení duši škodné býti mělo, těm a takovým můžte tu odpověd dáti, že duchovní lidé, a zvláště kteříž mnoho o duši praví, sami učení svému na odpor sou, a vyčtěte neb předložte jim způsob aneb obyčej některých, kteréž víte, aneb jakž sobě vymysliti můžte, aby pak kdo i z duchovních dobrého a ctnostného života byl, tehdy nic méně vezměte ho proto také ku příkladu a pravte, že jest pokrytec a že to smyšlené toliko věci káže, chtíc tudy lidi (aby mu věřili) navésti, ješto kdyby co pravého bylo, jináče by sami živi byli. A protož že na světě nic lepšího není nežli dobré tovarystvo.
Anděl.
Jako zločinec na řebříku stoje
a hrdlo své k šibenici přivázané maje,
slibuje, že nechce více hřešiti,
však mu to nemůže prospěti.
Tak také tuto ku příkladu,
přijmi každý k sobě věrnou radu.
A nečekaj k pokání posledního času,
aby se nedostal do věčného pekelního kvasu.
Ďábel.
Můžete jim také i toho doložiti, že by pak již i v pití, až by duši vypustiti měli, setrvali, však proto zasloužením některého svatého spaseni býti mohou. A to tak, neb nebe není pro hovada stvořené, by pak i sám Kristus, protivník náš, to mluviti měl, neb jest věc jistá, kdož uvěří a pokřtí se, že ten spasen bude. A také, což do oust vchází, že to nepoškvrňuje člověka, než takť jest, že někteří