Instrukcí, jak a co zvyklí a věrní pitelé z poručení stavův pekelních jednati a předkem, jak lidi oulisnými a falešnými řečmi k pití ohejbati mají.
Anděl.
Kdo chce všelijakých hříchův ujíti,
ten se má zlého tovarystva varovati,
totiž kteříž nesmyslně a hovadsky pijí
a všelijakých nectností se dopouštějí,
nic dobrého přitom nesmejšleje,
než toliko svini a ne člověku se přirovnávaje,
v hříších jako v blátě ve dne i v noci se kálejíc
a tak hrdla ani duše své v tom nelitujíc.
Ďábel.
Najprvé kdyžkoli k dobrým tovaryšuom přijdete, tehdy ukazujte se k nim přátelsky a pěkně, a to z té příčiny, aby tím spíše také k vám přistoupili, kteréžto přátelství, tovarystvo i také známost (tak, jakž jest od starodávna zachováváno bylo) má se pitím začíti, svátkův i také poslův Krista, protivníka našeho. Ovšem sobě nic nevážíc, neb těch a takových časův služba váše nám najvzácnější a najužitečnější bývá. A jestliže by kdo o těch již dotčených císařských neb knížecích zápovědech kdy jakou zmínku učinil, tehdy obrátě to v smích a hned připíjejíc jeden k druhému na to rcete, však jest nám zapovědíno, a ten, kdož má splniti, ať zase odpoví (a já chci držeti), jakž pak poddaní náši při takových způsobích ten obyčej sou prvé vždycky zachovávali, že sou z těch a takových zápovědí (je tupíc) smích toliko činili a bez pochyby ještě činiti budou. A můžete také podlé toho (ač jestli by kdy k tomu přišlo) i to promluviti, jestliže rytířstvo a páni náši (aby jim císař neb knížata připíjení brániti měli) k tomu přistúpí, tehdy jest se obávati, že i jiné mnohé, daleko těžší a nesnesitedlnější zápovědi na ně a proti nim se obmejšleti a před se bráti budou.
Anděl.
Kdož se větším houfem lidu zpravuje,
ten málo a řídko kdy poctivosti dosahuje.
A zvláště, kteříž všelijaké dobré ctnosti
vždycky mají v nenávisti.
Než těchť jest se přídržeti,
s kterýmiž by se mohl v dobrých obyčejích srovnati.
Neb ty vždycky bez podvodu,
můžeš za přítele poznati, a zvláště v příhodě.
Ďábel.
A jestliže by pak vždy chtěli připíjení vám staviti, tehdy obecní rytířstvo náše mají se sami v tom mezi sebou snésti, a chtěl-li by kdo se toho odpověděti neb varovati, tehdy rcete, že vy to také