[20]číslo strany rukopisupokoj neostane. A pro nespravedlnost převodí Bóh královstva z jednoho lidu do druhého, jakož Písmo svědčí; a že v nebesiech jest ve všem vždy plné královstvo, to jediné ostane věč. Aj, jakť jest spravedlnost libá Bohu! Syn Buoží nesmrtedlný, jsa v svém Božství, smrtedlné člověčenstvie přijal, když jest ráčil člověka z smrti vykúpiti, aby v našem člověčenství[s]člověčenství] cžlowieczenſtwie bez viny, a nejsa dlužen smrtí, umra za nás, zaplatil náš dluh a zbořil smrt naši spravedlivě, a vstav z smrti, opravil náš život. Raději umřel, aby nás vykúpil z smrti spravedlivě, než by mocí Božstvie svého vyňal nás z smrti. A také tak se v nás líbí spravedlnost jemu, že jest mezi nás i na to zstúpil, aby nás vyšší učil spravedlnosti, než jsú ji jměli učení a duchovní v ty časy. Na to seslán Duch svatý, aby nás učil spravedlnosti a v ní potvrdil. A tak osvieceniem Ducha svatého Písmo učí, co jest spravedlnost, káží ji věrní kazatelé, činie ji věrné sluhy Božie. I v srdcích našich obráží paprslek pravdy světlem tváři Božie, ješto jest na nás znamenáno, abychom veselé jměli. A protož k svému sě srdci navrať člověk, přiď sám k sobě! Z toho, co čteš nebo slyšíš, uzříš, počna poznávati, co jest spravedlnost, a tak jest spravedlnost veliká věc a libá Bohu, jakť muož velikým člověka učiniti. Neb všecky šlechetnosti jsú pod jmenem spravedlnosti. Spravedlnost jest obecná šlechetnost, ješto všicku pravdu a pravost drží v srdci. A tak, ktož má všecky šlechetnosti podlé pořádu stavu svého, spravedlivý jest. A tak die svatý Bernhart: Spravedlnost jest šlechetnost, ješto dá každému, což naň sluší: vyššiemu počestnost, rovnému milost a ovšem[12]v rukopise NK XVII.C.15 je „o svém“ menšiem péče dlužné neobmešká. A mnohých to dotýče, ješto die Seneka o spravedlnosti: Aby byl spravedliv, netolik neškoď jiným, ale braň těm, ktožť škodí. A jakož jsú rozliční stavi, tak rozliční v rozličných činech mají sě držeti spravedlnosti; a proto v těch rozličnostech ta jedna spravedlnost bude. Ale