čehož ste sě báli, přijde. A když ohromí vás brzká truchlost.“ Ó, slyš každý hřiešný zde na světě ten súd boží hrozný! Jistě, by jemu právě rozuměl, ne mále by sě ho lekl, co die bóh: „Já vašemu zahynutí – to jest zatracení – budu sě smieti – to jest vás položím hodny smiechu. A když vás ohromí brzká truchlost – to jest brzká psota věčná, bude sě vám posmievati – to jest hodny věčného posmievanie ukáži.“ Ó, bóh daj tomu rozuměl a k tomu patřil hřiešný, jenž hřiechóv svých nepatří, myšlení, řečí a skutkóv nezřiedí, jenž jest hotov k zlosti, a nebrzek k ctnosti, hotovějí k stolu nežli k modlení bohu, jenž jest silen k pití, a mdel k náboženství, jenž jest bdící k básniem, a spánliv k božiemu slovu, jenž jest hotov k mluvení, ale zpozdilý k božiemu chválení, hotov k hněvu a k utrhání, a nehotov k modlení, závisti milovník, chudých protivník, jenž drástu neb mrvu v ciziem oku znamená, a v svém nevidí břěvna, jichž činy tupí, a své velebí, jiné jenž treskce, a sebe nepolepší, jenž jiné hyzdí, a sě schválí, zlost nalézá, a ctnost tupí. A buď kterým kolivěk jiným hřiechem obklíčen, věrně, ktož sě těch i jiných hřiechóv nevaruje, ten právě nemyslí, ani rozumie, ani na poslednie věci patří. A zdá li sě komu, že taký nenie blázen, slyš ducha svatého, jenž die: „Bláznóv nekonečný jest počet.“ Neb kto z nás zde v světě móž počísti bez božieho vzjevenie, co jest smilníkóv, lakomcóv, opilcóv i jiných hřiešníkóv? A ty všechny písmo nazývá blázny. Neb co móž býti bláznivějšie než zabiti sě samému, oheň sobě strojiti, aby v něm hořěl, všecko, co máš, darmo dáti, otcě a matku haněti a od dědictvie sě pryč lúčiti? To vše činí, ktož smrtedlně hřěší, neb sám sě najprvé na duši zabíjie, jehož by nižádný nemohl tak zabiti, oheň sobě věčný svým hřiechem sobí, vše, co má, darmo neb za nic dává, to jest za hřiech i sám sě vešken tak prodá, jakož die písmo: „Darmo ste prodáni a bez střiebra budete vykúpeni.“ Veliké bláznovstvie dáti věčnú radost za velmi krátké utěšenie a protiviti sě svému otci nebeskému a haněti ho. Ale blázen taký tomu nerozumie, jakož die prorok: „Muž nemúdrý nepozná a blázen nesrozumie.“ {Nemúdrý}marginální přípisek soudobou rukou Protož, jakož die prorok, že „spolu nemúdrý a blázen zahyneta“, kterak to rozdělíme? Takto: nemúdrý jest ten, kterýž neznamená, že jest v cizí vlasti cěstným, od radosti své vlasti jsa odlúčen. {Blázen}marginální přípisek soudobou rukou Ale blázen jest ten, kterýž,