Formy a notule listuov všelijakých, jichž stavové v tomto Království českém vuobec požívají. Při tom taky jest vytištěn titulář stavuov duchovního i světského. To obé od mistra Mikuláše Šúda z Semanína podlé privilegiumcizojazyčný text[1]privilegium: Priuilegium, od Jeho Milosti královské jemu daného, vydané a nyní vnově pořádně zpravené. 1556[2]1556: M.D.LVI.
[A1v]číslo strany rukopisuVysoce urozenému pánu pánu Vilémovi z Rožmberka a na Českém Krumlově, zprávci a vladaři domu rožmberského, pánu mému milostivému Jeho Milosti mistr Mikuláš Šúd z Semanína službu svou a pozdravení s ponížením vzkazuje.
Mudrcové pohanští, vysoce urozený a milostivý pane Vaše Milost mně laskavě příznivý, kteří jsou bedlivě a velmi vtipně vyhledávali přirození a povah všech od Boha stvořených věcí, vidouce v lid[A2r]číslo strany rukopisuském pokolení velikou nad rozum i nad přirozený běh nezřízenost zlých a škodlivých žádostí, kterýmiž lidé bývají potahováni a ponoukáni netoliko k těm obecným a šedním nepravostem a nešlechetnostem života proti dobrým mravuom a ctnostem a proti šlechetnému a pobožnému obcování, ale bývají také potahováni i ke všemu jinému zlému proti Bohu, proti lidem, proti spravedlnosti i také proti svým vlastním osobám a proti všemu přirození a běhu přirozenému a vydávají se v hrozné a škodlivé činy a skutky, kterýmiž netoliko na mnohé jiné lidi, ale také i sámi na své vlastní osoby i na celé krajiny a veliké obce uvozují těžké pokuty a hrozné pády, zkázu a vyvrácení, jakož pak mnozí příkladové v Písmích svatých a v kronikách všelikých národuov položení zjevně to ukazují. A takových příkladuov našlo by se k tomu dosti i za našeho tohoto věku a málo před tím netoliko mezi obecným lidem, [A2v]číslo strany rukopisuale také i mezi vysokými lidmi a velikými a mocnými pány, kteří jsou nezřízenými žádostmi a hněvy svými bývali příčinou zahubení a vyvrácení mnohých národuov a lidí, kteroužto nezřízenost a zlé žádosti v přirození lidském mudrcové vidouce a seznavše, k tomu při lidech nezřízenou ukrutnost, že jest člověk zvláště bez bázně a bez uzdy mnohem horší a ukrutnější i litější nežli která šelma, až jest mezi mudrci i to přísloví o člověku vzniklo, že „člověk člověku jest vlkem“.
Takové i jiné nezřízenosti a zlé žádosti mudrcové při lidech seznavše, divívali se tomu náramně, čím jest to a odkud to pochází, že se v tak ušlechtilém stvoření lidském a v tak ušlechtilé komplexí a přirození jejich nachází taková nezřízenost, tak hrozná zlých a škodlivých věcí žádost, ješto se to nenachází v přirození a v komplexí nižádného jiného tělesného stvoření, ani v ho[A3r]číslo strany rukopisuvadech.