ale také i mezi vysokými lidmi a velikými a mocnými pány, kteří jsou nezřízenými žádostmi a hněvy svými bývali příčinou zahubení a vyvrácení mnohých národuov a lidí, kteroužto nezřízenost a zlé žádosti v přirození lidském mudrcové vidouce a seznavše, k tomu při lidech nezřízenou ukrutnost, že jest člověk zvláště bez bázně a bez uzdy mnohem horší a ukrutnější i litější nežli která šelma, až jest mezi mudrci i to přísloví o člověku vzniklo, že „člověk člověku jest vlkem“.
Takové i jiné nezřízenosti a zlé žádosti mudrcové při lidech seznavše, divívali se tomu náramně, čím jest to a odkud to pochází, že se v tak ušlechtilém stvoření lidském a v tak ušlechtilé komplexí a přirození jejich nachází taková nezřízenost, tak hrozná zlých a škodlivých věcí žádost, ješto se to nenachází v přirození a v komplexí nižádného jiného tělesného stvoření, ani v hovadech. A zdálo se to mudrcuom býti proti přirození a proti všemu rozumu a běhu přirozenému, neb mimo přirození a komplexí lidského pokolení není žádné jiné komplexí, nižádného pod nebem stvoření tak ušlechtilé a tak mírně složené a tak glejchovní, jako jest komplexí a přirození lidského pokolení, aby totiž které stvoření tělesné pod nebem ušlechtilostí, mírností a glejchovností své komplexí a svého přirození tak blízko přistupovalo a podobné bylo komplexí a přirození těl nebeských, nejušlechtilejšího toho stvoření, jako k nim přistupuje a podobná jest komplexí a přirození lidského pokolení; avšak se proto v takovém ušlechtilém stvoření lidského pokolení nachází taková hrozná nezřízenost všeho zlého, všech zlých a škodlivých žádostí mimo všecka jiná tělesná stvoření i nad hovada. Mudrcové, poznavše přirození jedné každé věci, znali také povahy každého přirození, co a pokud přirození