[165] nenie k jejiej potupení,
neb po takém dovedení,
jakž rytieřský zákon káže,
proti cti nic nenie dráže.
Meč, ruka, hřiech cti poškvrní,
[170] řěčí jie žádný nezčerní
kromě ohlášenie světa,
stud, jenž tieže lidu střětá,
z nás by každý smrt mohl vzieti,
by mohl dřieve byl umřieti.
[175] Rozuměj právě méj radě,
zda by pak svú myslí mladě
sáhna, nechtěl tbáti na to,
tvrdil sobě tu řěč za to
a řka: ‚To mně tak pomóž,
[180] když řěčí cti nikde nemóž
odjieti druhému cěle,
tehdy já chci také směle
státi po svéj vóli všady,
buď cti s vadú, neb bez vady.‘
[185] Nechaj náhle toho smysla,
toť já z věrného úmysla
i z pravé viery povědě,
žeť pak lidé všecko vědie,
kterak sobě kto čest váží,
[190] tak jej jedni druhým káží,
ač neohlasnú řěčí všady,
ale vždy pak z tajné rady
vyndú jeho činy najavo,
že vždy přijde na své právo.
[195] jakž koho lidé poznají,
takť jej i dnes za to mají.
Protož, synu, z mého zvěstie
pros boha za dobré sčěstie,
by tě bóh všie zlosti zbavil
[200] a na cti tě tak uzdravil,
jakž by neměl uraženie
viec až do tvého skončenie.
Neb, synu, nic nenie tieže,
než kohožto břiemě vieže,
[205] že má kterú vadu na sě,
nemóž toho ničím zasě
vrátiti mnoho i málo,
by sě vždy to nebylo stalo.
By všickni mistři po tom stáli,
[210] v světě najvyšší králi,
chtiec to úplně zaplatiti,
nemohú toho navrátiti,
zbožní mu řeknú mistři jiní,
ktož proti cti co učiní.
[215] Chciť řieci veliké slovo,
ať by v srdci bylo novo
tobě na všeliké činy.
Bóh mocný, jenž jest jediný,
i ustavil zemi i nebe,
[220] však ten v tom ponížil sebe
z vysokého božstvie na ny,
a jsa bóh všady prostraný,
jenž jest tam i v těle zde byl,
řekl: ‚Tak mocen sem nikdy nebyl,
[225] by to, což sě je kdy stalo,
by sě tomu odestalo,
než sě je vždy stalo.‘
Proto, milý synu, když
bóh tak mocný všie věci
[230] nemohl jinak stalé věci
obrátiti než za stalú,
mějž na sě péči nemalú.
Ve všechny dny příhodně střieci
buď v bóh očima zřieci
[235] a srdci jej daj pomnieti,
což budeš činiti chtieti,
byť sě nestalo na tobě,
jehož by nenabyl na sobě.
Buď spravedliv k svým lidem,
[240] s dobrými súsědy skliden
buď, nežádaje jich zbožie
bezprávně, bez dieky božie.
Všě cti nad sě z práva,
pro toho, jenž čest vzdává
[245] světle i v bohatých zářiech,
na světě v širokých dařiech,
to, jenž já vídám i jiní,
že z chudých kniežata činí.
Rovnému buď na všěm roven,